Vi krigar varje dag – för vĂ„ra lĂ€sares skull

En kulturdebatt om lokaltidningars kultur- och nöjesbevakning och behovet av kulturredakörer rasar i olika delar av Sverige. DÀribland hÀr i Sörmland. Tidningens kulturchef Catarina Nitz ger sin syn i frÄgan.

Sörmlands Medias nöjesredaktör Felix Olsson intervjuade Ruben Östlund och Henrik Dorsin nĂ€r de besökte Biostaden i Nyköping för att presentera filmen "Triangle of sadness". Ett av mĂ„nga exempel pĂ„ att Sörmlands Media fortsĂ€tter att bevaka det lokala kultur- och nöjeslivet.

Sörmlands Medias nöjesredaktör Felix Olsson intervjuade Ruben Östlund och Henrik Dorsin nĂ€r de besökte Biostaden i Nyköping för att presentera filmen "Triangle of sadness". Ett av mĂ„nga exempel pĂ„ att Sörmlands Media fortsĂ€tter att bevaka det lokala kultur- och nöjeslivet.

Foto: Linn Nordström

Krönika2022-11-19 07:45
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Debatten blossade upp för ett par veckor sedan nĂ€r 16 kulturaktörer i HĂ€lsingland i en insĂ€ndare i de fyra Bonnier Media-Ă€gda dagstidningarna Hudiksvalls Tidning, Ljusnan, Söderhamns-Kuriren och Ljusdals-Posten uttryckte sin besvikelse över att HĂ€lsingetidningarna inte lĂ€ngre har en gemensam kulturredaktör. 

I somras avgick den tidigare redaktören med pension. Nu sköts kultur- och nöjesbevakningen av allmĂ€nreportrar lokalt pĂ„ de olika tidningarnas redaktioner. 

I korthet gick insĂ€ndarskribenternas kritik ut pĂ„ att det görs för lite lokal kultur- och nöjesjournalistik i form av förhandsartiklar om olika evenemang och recensioner av böcker, förestĂ€llningar och utstĂ€llningar som Ă€ger rum i bygden. Dessutom oroas man över att lokalredaktionernas reportrar saknar kunskap om kultur och dess villkor samt att insikter ska gĂ„ förlorade nĂ€r ingen har överblicken över regionens kulturliv. 

I ett gemensamt svar skriver de fyra tidningarnas chefredaktörer att skĂ€let till man valt att inte ha en gemensam kulturredaktion Ă€r att man vill vara mer lokala och att lĂ€sarintresset visat sig vara lĂ„gt för det material som insĂ€ndarskribenterna efterfrĂ„gar. 

Uppropet har fÄtt uppmÀrksamhet Àven utanför HÀlsingland (kanske för att nÄgra av insÀndarskribenterna Àr kÀnda författare som Anna-Karin Palm och Anna-Clara Tidholm), i medier som Kulturnytt i P1 och branschtidningen Journalisten.

Jag tror att de flesta som jobbar med kultur- och nöjesjournalistik i lokaltidningar kÀnner igen sig i den hÀr debatten. Uppfattningen om en nedmonterad kulturjournalistik Àr stark, spridd och ibland kraftigt överdriven.

Tidningen Journalisten har gjort ett nerslag i Sörmland och intervjuat Johan W Eriksson, ansvarig utgivare för den SörmlÀndska digitala kulturtidskriften Trakten, som enligt artikeln startades för att det "lokala kulturlivet ofta har svÄrt att fÄ medierna att bevaka".

"Inget ont om Katrineholms-Kurirens duktiga reportrar. Men det fanns ingenstans lokalt att fĂ„ ut texter om kultur", sĂ€ger Johan W Eriksson, och hĂ€vdar att det var "lĂ€ngesedan Sörmlands Media köpte in frilansjobb om kultur". 

Det Ă€r jĂ€tteroligt att vi i Sörmland har en kulturtidskrift som Trakten! Den utgör ett ypperligt komplement till vĂ„r journalistik. 

Men jag vill Ă€ndĂ„ bemöta Johan W Eriksson pĂ„ ett par punkter. 

Sörmlands Media Ă€gs av NTM, en stor lokaltidningskoncern som satsar pĂ„ kultur- och nöjesjournalistiken. Mediehusen vĂ€ljer sjĂ€lva hur de vill organisera sig. 

I Sörmland har vi en gemensam kultur-och nöjesredaktion för vÄra fyra titlar Eskilstuna-Kuriren, StrengnÀs Tidning, Södermanlands Nyheter och Katrineholms-Kuriren. Vi Àr tvÄ personer som arbetar heltid med att bevaka kultur- och nöjeslivet i Sörmland.

DĂ€rtill har vi ett antal frilansare, samt en koncerngemensam redaktör för litteratur och film som varje vecka förser vĂ„ra lĂ€sare med aktuella och genomarbetade recensioner av böcker och film. I NTM har vi kulturjournalister Ă€ven en gemensam plattform dĂ€r vi fĂ„r stöd, kunskap och inspiration och analyser om lĂ€sarnas beteende och preferenser. 

Vi hÄller koll, recenserar, skriver krönikor och förhandsreportage, personportrÀtt och gör livebevakningar av stora evenemang. Men trots att vi krigar varje dag för att göra sÄ kvalitativ, engagerande och underhÄllande kulturjournalistik vi bara kan, fÄr vi stÀndigt kritik frÄn missnöjda och ibland desperata arrangörer, föreningar och musiker, författare och konstnÀrer som vill ha uppmÀrksamhet för att kunna nÄ publik, lÀsare och biljettköpare.

Jag förstĂ„r dem, kampen om mĂ€nniskors tid och pengar Ă€r stenhĂ„rd. 

Men det Àr inte vÄrt uppdrag att tillfredsstÀlla kulturskaparnas behov. Vi Àr i första hand i lÀsarnas tjÀnst.