Nyköpingsbördiga Elias Kapari är den 34-åriga producenten som står bakom låtar för några av Sveriges största artister. Inte minst har låten "Ge upp igen", vilken han skrivit för Yasin och Miriam Bryant, legat på topplistorna sedan den släpptes i november.
Samarbetet med Bryant fortsätter då han just nu jobbar på hennes album som ska komma i mars. Halva arbetsveckan spenderas i studion i Nyköping, berättar Elias Kapari.
– Jag gillar att vara här. Men just nu är det ganska tråkigt för att allt stänger vid klockan 20. I en mindre stad märks det tydligare för nu känns det lite som att det är krigstider.
Vad har du för planer för 2021?
– Jag håller på med plattan för Miriam och sedan gör jag två spår för Cherries nya skiva. Jag ska nog fortsätta göra musik på det sättet fram till sommaren. När folk sitter hemma nu och ruvar på sina idéer behöver de en producent.
Men det är inte bara för andra Elias Kapari skriver låtar för. Vid sidan av jobbet har han börjat skissa på låtar för ett eget band.
– Jag vet inte vad det blir av det. Men det finns en massa låtar klara och sedan får vi helt enkelt se hur vi paketerar det, säger han.
Vad är det som driver dig?
– Jag har alltid gjort musik och för mig är det fortfarande samma grej, jag vill att det ska låta bra. Det som driver mig är att utmana mig själv och inte skriva samma saker hela tiden.
Svensk popmusik var inte lika mycket på tapeten för 20 år sedan som det är idag. Det var när Snook slog igenom som trenden vände, berättar han. Och det var även de som gjorde svensk musik intressant för Elias. Att han nu gjort plattor med både Daniel Adams Ray och Oskar Linnros är en dröm som gått i uppfyllelse.
– Då blev det lite coolt att göra musik på svenska. Jag blev inspirerad till att göra svensk musik när jag gjorde en platta med Oskar Linnros.
Var ser du dig själv om fem år?
– Fortsätta med det jag gör just nu. Det är skitkul att göra plattor och utmana både artisten och mig själv så det blir något man vill lyssna på. Sedan vore det kul att göra filmmusik, kanske till en långfilm.
Musikbranschen är dock i konstant förändring. Inte minst går det att se med de senaste årens hiphop-boom på de svenska spellistorna. Vad som är aktuellt om fem år är alltså omöjligt att säga, berättar producenten.
– Man vet ju inte om det konceptuella med album finns kvar eller om det kommer vara singelorienterat som det varit under de senaste åren. Men jag hoppas att jag är på en bra plats och är stolt över det jag gör.
Finns det några trender inom svensk musik?
– Trender har jag alltid varit skitdålig på. Jag har tagit en jävligt brokig och lång väg för att komma hit. Jag har ibland gått på minor, kanske med flit, bara för att inte gå en enkel väg. Jag har alltid velat göra min egen grej och därför hamnat lite på vänsterkanten av mainstreamledet. Det finns ingen mening med att göra något som jag inte vill lyssna på själv.
Men något som fortsätter ta stor plats på den svenska musikscenen är låtar skrivna på svenska. Trots det ska man inte lyssna för mycket på vad andra gör, berättar han.
– Man ska göra det man tycker om och inte lyssna på vad andra tycker. Man ska gilla att gå upp på morgonen och glömma att borsta tänderna för man vill springa direkt till studion. Då tror jag att man är på rätt väg.