– Jag är egentligen i ett väldigt kreativt stadium just nu. Men jag kommer från att ha uppträtt varje dag hela våren, och nu börjar en festivaltid med spelningar varje helg. Så kreativ och skapande är jag nog mer i mitt eget huvud än vad jag faktiskt får utlopp för i verkligheten.
Så svarar Maxida Märak, 34, på frågan hur hon mår, och var hon befinner sig i sitt konstnärskap.
Hela den gångna hösten och vintern spenderade hon i studion. Sedan årsskiftet har hon befunnit sig i vad hon kallar en "monsterperiod" i Norge, där hon turnerat non-stop och ibland till och med haft två spelningar per dag. Frågan om huruvida hon känner sig i form för en festivalsommar svarar med andra ort lite på sig självt – Maxida Märak säger att hon alltid är i form för livespelningar.
Att Maxida Märaks schema är proppfullt av livegig är ingenting som bekymrar henne. Tvärtom. Där vissa musiker föredrar att arbeta med studioproduktion och låtskrivande brinner hon först och främst för att stå på scenen och möta publiken.
– Det finns ingenting jag älskar mer än att spela live. Det är egentligen det jag lever för. Musik är något jag skapar under ganska intensiva perioder, och det kan bli lite maniskt när jag är i en sådan. Jag gör det tills jag inte orkar mer, och det innebär att skapandeperioderna för mig blir ganska korta. Jag organiserar och strukturerar upp vad jag vill göra, och sedan andas jag det, lever och sover det tills jag blir nästan helt känslomässigt förstörd, säger hon och fortsätter:
– Att skapa musiken är som när man gräver i jorden precis innan man får börja så och se hur det växer. Det finns en anledning till varför jag inte producerar lika mycket nytt som jag gjorde förr. Det är för att jag rent psykiskt liksom inte... Växer... På samma sätt när jag är instängd i en studio som när jag får vara på scenen.
Maxida Märak berättar att hon är helt ärlig och närvarande när hon står på scen, och att det är hennes verkliga hjärta som hon blottar för publiken. Det kan göra att hon ibland måste dra sig tillbaka mellan spelningarna och ladda batterierna, men hon vill ändå inte kalla artistyrket för svårt.
– Jag skaffade mitt första jobbb när jag var nio. Jag har ett CV som är jättelångt. Jag har jobbat på Burger King, torkat spyor på Stureplan och ansvarat som butikschef i klädesaffärer. Jag har haft yrken dit folk går som fucking zombies, ger allt, har två veckors semester då de flyr verkligheten i Thailand och sedan försvinner ner i mörkret igen. Det är slitigt på riktigt. I jämförelse är livet som artist ett stort privilegium.
Under den nyligen avslutade Norgeturnén hade Maxida Märak med sig ett helt gäng symfonimusiker, men i Eskilstuna blir det mer avskalat: Bara hon och hennes musiker Sara Elz. Det bäddar för en musikupplevelse som blir råare och mer intim än tidigare.
– När jag kliver upp på scenen menar jag allvar med allt, varenda sekund. Jag gör ingenting med en klackspark. När jag har stått där i 90 minuter är det som att ha varit i terapi. Hela själen är lagd på utsidan. Efteråt måste jag ibland gå till en avskild plats och gråta en skvätt, för jag har nyss hällt ur mig hela mitt liv.
Maxida Märak går på scenen klockan 20.30, lördagen den 30 juli. Före henne samma dag uppträder Frida Braxell och Molly Hammar, och efteråt följer Rhys och Jubël.