Allt började med ett telefonsamtal.
Michael Serrander, vd på Eskilstunaföretaget Profeel, hörde av sig till Martin Roos för att höra om han ville bidra till välgörenhetseventet Feel for life. Martin var gitarrist i Kent under 1992-1995 och spenderade sedan många år som bandets manager. Kanske hade han någonting Kentrelaterat som skulle gå att sälja i välgörenhetssyfte?
– Jag hade vid det laget ganska nyligen grävt i arkivet av olika skäl, och tänkte därför att jag nog skulle kunna få ihop något. Jag började skrapa lite på ytan och hittade en hel del olika, ganska unika saker som jag kände skulle kunna vara intressant för både Kentsamlare och fans generellt.
När du säger arkivet, är det din privata samling du menar då?
– Ja, jag är lite av en "hoarder". Under åren sedan jag gick med i bandet har jag samlat på mig saker ända tills jag sa upp mig 2014. Det är memorabilia, priser, tidningsklipp, plektrum, merchandise, skivor, promotionmaterial... You name it.
Det unika med Martin Roos samling är dels att allting kommer direkt från "källan". Varje pinal införskaffades på plats under den epok de kom till.
Och inte nog med det.
Samtliga skivor i samlingen är helt ospelade och har funnits i Martin Roos ägo sedan de trycktes. Proveniensen är med andra ord ganska stark.
Men vad kan Kentsamlingen vara värd?
Martin Roos gjorde en värdering med hjälp en Kentsamlare. Tillsammans har de kommit fram till att motsvarande samling prylar i använt skick och från okänt ursprung skulle vara värt omkring 15 000 kronor.
Vilket under tisdagseftermiddagen – tre dagar innan själva auktionen äger rum – var samma summa som förhandsbudgivningen kommit upp i. En siffra som kan komma att stiga. Det högsta budet under förhandsbudgivningen blir utgångsbud när galan väl går av stapeln.
Svider det inte att skiljas från prylarna?
– Nej. I ärlighetens namn så har jag alltid haft flera exemplar av det mesta i samlingen. Nu valde jag ut de finaste, de som var utan repor.
Feel for life är insamlingsgala där alla intäkter oavkortat går till barncancerfonden. Årets upplaga är den sjätte, och hittills har Feel for life totalt dragit in över 3,6 miljoner kronor till välgörenhet.
– Om det fanns sådana här initiativ i varje stad skulle det bli bra med pengar, säger Martin Roos.