Under de två första veckorna i augusti har Position Eskilstuna – den två år gamla föreningen vars syfte är att verka för bättre förutsättningar för Eskilstunas näringsliv samt att bidra till stärka stadens attraktionskraft – anordnat det stora gratiseventet Kultursommar.
Projektet går ut på att varje dag anordna en rad olika kulturevenemang i pop-up-stil på olika platser i Eskilstuna, Torshälla och Sundbyholm, kulturevenemang som ska stötta både de lokala kulturutövarna (som får arvode av arrangören) och dess besökare.
Kultursommaren startade med livemusik av Angelina Pavanelli på Fristadstorget under måndagen den 1/8, och har sedan dess innehållit allt från danskurser med Let's move i stadsparken till kollagepyssel på Köpmangatan.
Under fredagen inleder Kultursommaren sin sista fas med livemusik av Alex Eklund på Tuna park klockan 17.00. På lördagen klockan 12.00 vankas musik i Rademachersmedjorna av Grupa HOPE – en akustisk trio som tolkar de största pop- och rockhitsen från 70-, 80- och 90-talets forna Jugoslavien – och under söndagen går satsningen i mål med livemusik av Mattias Gréen och Stefan Wistrand i stadsparken klockan 15.00 samt av Julia Antsvee-Lindhé i Biografbaren klockan 19.00.
Projektledare för Kultursommar är Mathilde Stavehaug. Som den representant i Position Eskilstunas styrelse som är starkast förankrad i kulturlivet ville hon göra en satsning för att lyfta den lokala kulturen, och efter att man hittat stöd från olika sponsorer var Kultursommaren ett faktum.
– Meningen har varit att kunna erbjuda de lokala kulturaktörerna jobb och möjligheten att marknadsföra sig själva och synas – samtidigt som Eskilstunaborna får massor av gratis kulturupplevelser att gå på under de här två veckorna, säger Mathilde Stavehaug.
– Det har varit så kul att få se alla dessa akter, vissa av vilka inte ens vi i kulturbranschen haft koll på innan. Bara det är jätteviktigt, att invånarna ges möjlighet att få upp ögonen för att det finns högklassig kultur här i stan.
Huruvida Kultursommaren återkommer nästa år återstår att se, men Mathilde Stavehaug hoppas att man i framtiden kommer kunna fortsätta att hitta sponsorer som kan göra satsningen fortsatt möjlig.