För Ă„ttonde gĂ„ngen tar kriminalinspektör Emma Sköld sig an ett spektakulĂ€rt mordfall. Ăven i "Mytomanen" utspelas hemskheterna i den vĂ€lbĂ€rgade förorten Bromma i Stockholm, som skakas om nĂ€r en illa tilltygad tonĂ„rspojke hittas död vid ett motionsspĂ„r.
Inspirationen till handlingen fick Sofie Sarenbrant, som sjÀlv bor i Bromma, nÀr hon hörde att en ung kille hade rÄnats av en annan ung kille i omrÄdet.
ââJag började fundera pĂ„ det, vad som kunde hĂ€nda om ett sĂ„dant rĂ„n gick snett. Som deckarförfattare kan ju fantasierna bli ganska skoningslösa och sĂ„ vĂ€xte det fram en intrig. NĂ€r jag hade lĂ€mnat in mitt manus lĂ€ste jag i lokaltidningen att rĂ„n mot unga i Bromma har ökat, dĂ„ fick jag lite rysningar.
TT: Du har blivit en Bromma-skildrare, hur ser du pÄ den hÀr förorten?
ââJag Ă€lskar Bromma, det Ă€r fantastiskt att ha möjligheten att bo hĂ€r. Men det Ă€r spĂ€nnande att skrapa pĂ„ ytan. Bara för att det Ă€r en vĂ€lbĂ€rgad villaidyll sĂ„ betyder det inte att det inte finns problem hĂ€r. Om man hamnar lite utanför normen eller inte Ă€r precis som alla andra, sĂ„dant tycker jag Ă€r spĂ€nnande att utforska.
Skriver redan pÄ uppföljaren
Sofie Sarenbrant har vid det hÀr laget i sin författarkarriÀr en gedigen mÀngd utmÀrkelser i stil med "Ärets deckarförfattare", "vinnare av Stora e-bokspriset" och försÀljningsframgÄngar i 15 lÀnder. Förra Äret lÄg bÄde "SkamvrÄn" och "Syndabocken" pÄ tio-i-topp-listan över Ärets bokförsÀljning. Förhoppningarna Àr höga Àven pÄ "Mytomanen". Men Ärets lansering Àr förstÄs annorlunda.
ââMan fĂ„r vara kreativ och försöka hitta pĂ„ nya lösningar. Jag uppskattar vanligtvis den hĂ€r biten, att komma ut och trĂ€ffa medier och lĂ€sare. Det Ă€r en fin kontrast jĂ€mfört med skrivandet, dĂ€r man sitter osminkad i soffan och inte trĂ€ffar nĂ„gon. Men nu har jag jobbat mycket med uppföljaren ocksĂ„. Det Ă€r roligt nĂ€r jag sjĂ€lv blir nyfiken pĂ„ hur det ska gĂ„.
Sofie Sarenbrant Ă€r uppvuxen pĂ„ en gĂ„rd i Ăstergötland, en bit frĂ„n samhĂ€llet Gusum. Hon har tidigare beskrivit sin barndom som ensam och en skoltid dĂ€r hon kĂ€nde sig utanför. Revanschlustan var lĂ€nge en viktig drivkraft.
ââDet Ă€r inte min drivkraft lĂ€ngre, det kan jag sĂ€ga. Men de Ă„ren dĂ„ jag kĂ€nde mig utanför, det sĂ€tter sig. Att gĂ„ runt pĂ„ mellanstadiet och tĂ€nka "en dag ska jag visa er", det kan ju vara en bra drivkraft om det leder till nĂ„got positivt. Men det Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt sorgligt att som barn behöva tĂ€nka sĂ„.
Ăven om det fortfarande Ă€r spĂ€nningen och underhĂ„llningen som Ă€r det viktigaste i Sofie Sarenbrants författarskap sĂ„ har hennes fokus förĂ€ndrats en del under de tio Ă„r som gĂ„tt.
ââJag vill att mina böcker ska handla om nĂ„got relevant. Min förra bok handlar om psykisk ohĂ€lsa och sjĂ€lvmord. Att vĂ„ga skriva om det Ă€mnet tycker jag Ă€r viktigt. Men det fĂ„r inte ta över, mĂ„let Ă€r alltid att skriva en spĂ€nnande bladvĂ€ndare.
Noga med polisarbetet
Speciellt polisarbetet kÀnns viktigt att skriva sÄ realistiskt som möjligt och den före detta journalisten Sofie Sarenbrant Àr noga med sin research.
ââDet Ă€r bland det mest nervösa, att ge boken till poliserna som ska faktagranska, jag vill ju att det ska hĂ„lla. Det var vĂ€ldigt hĂ€rligt att höra hur de reagerade den hĂ€r gĂ„ngen, en av dem sa att det hĂ€r var min bĂ€sta bok hittills.
TT: Varför dras du till obehagliga situationer?
ââJag Ă€r vĂ€ldigt rĂ€dd, för allting. PĂ„ bara nĂ„gra sekunder kan jag mĂ„la upp ett obehagligt scenario. Det Ă€r guld vĂ€rt som författare men lite jobbigt som privatperson.
TT: Ăr det ett sĂ€tt för dig att processa det, att skriva om det?
ââNej, men det Ă€r en bra förmĂ„ga nĂ€r man skriver. Det blir som att man prövar alla sina worst case-scenarier. Men det lĂ„ter sĂ„ dumt nĂ€r man sĂ€ger att jag skriver som terapi, för det gör jag inte. Eller tĂ€nk om jag i sjĂ€lva verket gör det? Jag kanske befinner mig i förnekelsestadiet.