Vid årsskiftet händer någonting på Tiktok.
Det halvanonyma kontot @feliciasspeedup lägger upp en manipulerad version av Kentlåten "Pärlor" där musiken har snabbats upp. Jocke Bergs röst är gällare än vanligt och textraderna levereras i vad som känns som mer än dubbel hastighet.
Vem som var först ut med att använda låten i sina Tiktok-videos är svårt att säga, men den 27 december lägger influeraren Tilda Törnqvist (en av Sveriges största med miljonpublik) upp ett kort klipp där hon mimar med till Jocke Bergs text om att "radion spelar vår sång, Stockholm ligger öde och världen håller andan".
I dag har tusentals kreatörer gjort likadant.
Närmare 3000 personer har laddat upp videoklipp på Tiktok där de mimar till den 22 år gamla låten.
Tonen i kommentarsfälten: minst sagt delad.
Hundratals kommentarer är positiva och uttrycker glädje över att Kents musik når ut till generation Z (personer som bildligt talat fötts med smartphone i handen).
Lika många är extremt upprörda över att Kents heliga musik våldtas av bortskämda storstadsungdomar som inte förstår bandets storhet.
Ulrika Säfström Sunnerfelt, 52, har lyssnat på Kent sedan 1995. Hon är mångårig medlem i den Eskilstunabaserade Kentkören Kent Non Stop, har arbetat på Mälardalens universitet i Eskilstuna och kallar sig själv för "Kentfan deluxe".
– Jag tycker det är jättehäftigt om en ny generation får uppleva Kent. Och om det råkar ske i ett annat format än det som just jag föredrar tycker jag inte att jag har något att säga till om.
Håller Kents musik 30 år sedan starten?
– Absolut. Jag upptäcker fortfarande nya låtar som jag inte tyckte var relevanta på 90-talet men som är det i dag. Och om jag kan göra det är det inte konstigt att andra också kan göra det.
Att gammal musik bearbetas, snabbas upp och får fäste på Tiktok är inget nytt.
Så sent som i våras rapporterade SVT Kultur att The Cardigans gamla 90-talshit "Lovefool" hittat en ny publik i uppspeedat format bland Tiktokanvändarna.
Som stad är Eskilstuna inte utan sina egna Tiktokstjärnor.
En av dem är Josefine Johnsson. Som egenföretagare arbetar hon heltid med sina sociala medier, sida vid sida med sin elitsatsning inom långdistanslöpning.
Hon fyller snart 22 år och är född samma år som "Pärlor" släpptes.
Det pågående Kentfenomenet är inget hon missat.
Josefine påpekar att det faktum att plattformen används för snabb och stor spridning av musik inte är något nytt.
– Från början hette Tiktok Musical.ly. Då var det nästan bara musik och dans där.
Josefine säger att en av alla saker som Tiktok är väldigt bra på som app är att marknadsföra just låtar och artister.
Kan du förstå att äldre Kentfans blir irriterade när de ser alla videos?
– Nu är jag inget jättestort Kentfan personligen. Men om jag hade varit det så tänker jag mig att det finns två aspekter. Dels de som vill behålla någon sorts originalitet. Men också att det går att öppna upp musiken för många fler. Och just det tycker jag ändå är fint. Det gynnar ju hela communityt.
En annan stark influerare från Eskilstuna är Linn Gustafsson, 26.
Hon tror att en viktig pusselbit i varför gamla låtar får nytt liv på Tiktok har att göra med det korta tidsformatet. Videosnuttarna är ofta inte mer än ett par sekunder långa, och kreatörerna som använder sig av musiken lägger ofta stor tyngd vid en viss textrad istället för på hela låten.
Ett bra exempel på detta är när rapparen Yung Leans tio år gamla låt "Ginseng Strip 2002" från 2013 blev den mest spelade låten i världen på Tiktok 2022.
I den uppsjö av klipp som använde låten fokuserade alla på en specifik textrad där Yung Lean rappar om att de flesta kärlekspartners kommer och går, men att han stannar kvar. Ett enkelt analyserat fragment i en annars ganska abstrakt och svårtolkad låt.
– Det blir som små musikvideos där folk sätter bild på vad de hör, vilket kan ge en helt ny innebörd till gamla låtar, säger Linn Gustafsson.
Men det upphovsrättsliga då?
Har inte Kent någonting att säga till om i allt det här?
Faktum är att Tiktok så sent som 2022 tecknade ett avtal med Stim om ersättning. Kanske får de uppgivna Kentfansen helt enkelt leva med att deras favoritmusik kommer leva vidare på Tiktok.
– Jag har jättesvårt att förstå varför man ska se någonting negativt i det här. Jag ser det bara som att många gamla låtar får helt nytt liv. Och det är väl jättekul? säger Linn Gustafsson.