"Spotify Àr ingenting man kan leva pÄ"

Coronakrisen har i princip satt stopp för branschens största inkomstkÀlla, konserterna. Nu ökar kritiken mot strömningsjÀttar som Spotify.

Kultur och Nöje2020-05-29 15:05

En efter en har festivalerna och konserterna i Sverige antingen stÀllts in eller skjutits upp till följd av coronavirusets spridning. Musiker har blivit arbetslösa pÄ oviss tid, och enligt det senaste beskedet frÄn statsepidemiolog Anders Tegnell kan det dröja till nÀsta Är innan de stora konserterna kan Àga rum.

Det gÄr visserligen fortfarande att ta del av musik pÄ andra sÀtt, men just livemusiken Àr branschens största kassako. Enligt en rapport frÄn intresseorganisationen Musiksverige som publicerades 2018 drog konsertverksamheten in 56 procent av branschens totala intÀkter, medan 25 procent kom frÄn upphovsrÀttsliga intÀkter och 19 procent frÄn inspelad musik.

– För de flesta Ă€r Spotify ingenting man kan leva pĂ„ och obalansen i den musikaliska nĂ€ringskedjan syns tydligare nu, sĂ€ger Alfons Karabuda, ordförande för intresseorganisationen Musiksverige.

Joppe Pihlgren, verksamhetsledare pÄ Svensk live, delar den bilden.

– Man kan fundera pĂ„ hur mycket man fĂ„r om en lĂ„t spelas pĂ„ Spotify och vem som fĂ„r pengarna. För vĂ€ldigt mĂ„nga artister Ă€r det inte ens vĂ€rt att bry sig, sĂ€ger han.

Ny lag – "kan bli urvattnad"

Just nu pÄgÄr arbetet med att genomföra EU:s nya upphovsrÀttsdirektiv, som ska anpassa reglerna efter den digitala marknaden, i svensk lag. Enligt Alfons Karabuda handlar det om att skapa en bÀttre balans i avtalen för att fÄ till en rÀttvis betalning.

– Nu Ă€r det jĂ€tteviktigt att justitiedepartementet implementerar det hĂ€r sĂ„ att lagen inte blir urvattnad. De som tjĂ€nar pengar pĂ„ strömningsplattformar Ă€r pĂ„ justitiedepartementet i Sverige och försöker fĂ„ den hĂ€r lagen att bli sĂ„ vek och svag som möjligt, hĂ€vdar Alfons Karabuda.

Generationsskillnad

Ingen person i beslutsfattande position pÄ Spotify vill dock uttala sig eller bemöta kritiken, i stÀllet har TT fÄtt en skriftlig kommentar frÄn en anonym sÄ kallad talesperson frÄn strömningstjÀnstens pressavdelning:

”Spotify betalar ut merparten av alla intĂ€kter till rĂ€ttighetsĂ€gare, det vill sĂ€ga skivbolag, förlag och distributörer. Sedan starten har Spotify betalat ut över 15 miljarder euro till dessa. Genom att sammanföra artister med lyssnare över hela vĂ€rlden bidrar Spotify till musikbranschens ekonomiska tillvĂ€xt, som under de fem senaste Ă„ren har ökat sina intĂ€kter.”

Men alla Ă€r inte kritiska. Joakim Johansson, vd för skivbolaget Universal Music Sweden, anser inte att avtalen med strömningstjĂ€nsterna Ă€r orĂ€ttvisa, utan ser snarare fördelningsmodellen som demokratisk – eftersom de med mest strömmade lĂ„tar fĂ„r mest pengar.

– Livesidan stĂ„r för en vĂ€ldigt stor andel av intĂ€kterna för artister, men det har varit ett ganska stort glapp mellan artister som slog igenom för 20 Ă„r sedan, som stĂ„r för lejonparterna av intĂ€kterna, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Men tittar man pĂ„ nĂ„gra av dem som stĂ„r för genombrotten de senaste Ă„ren kan de leva ganska gott pĂ„ streamingintĂ€kter.

Fakta: Musikbranschens förluster

Svensk Live och Westside Music Sweden har börjat samla in data för hur olika aktörer inom musikbranschen har drabbats av coronakrisen. Den 7 april visade rÀknaren pÄ nÀrmare 32 miljoner i förlorade intÀkter. DÄ hade 2970 konserter stÀllts in och 5760 personer drabbats, enligt de insamlade uppgifterna. Den 28 maj stod rÀknaren pÄ 4025 instÀllda konserter och en rapporterad förlust pÄ över 46 miljoner kronor.

Sedan coronapandemin bröt ut har flera stora festivaler stÀllts in eller skjutits upp, bland andra Lollapalooza, Sweden Rock, Summerburst och Way Out West.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!