Bakom sina stora Max Mara-solglasögon och med leende röda lĂ€ppar konstaterar Jelena Botjorisjvili att hon skulle ha kunnat vara en spĂ„dam â apropĂ„ kortromanen "Opera". DĂ€r skrev hon redan 1998 om hur en man som blivit dödad i kriget i Georgien fĂ„r bannor pĂ„ den yttersta dagen. "Det Ă€r inget krig, det Ă€r en vĂ€pnad konflikt", förmanar en röst frĂ„n döden.
ââJag vet inte varför vi aldrig lĂ€r oss nĂ„got av historien. Ryssarna anvĂ€nder till och med samma ord nu, sĂ€ger Jelena Botjorisjvili och syftar pĂ„ anfallskriget i Ukraina.
Sedan skÄpar hon ut politikerna i Georgien som hon tycker har blivit handlingsförlamade av rÀdsla för Ryssland.
ââVi borde göra allt för att Ryssland inte ska segra. Ukraina mĂ„ste segra stort, och sĂ€tta sista spiken i Sovjetunionens kista.
LĂ€rde av journalistiken
Redan i 13-ÄrsÄldern började Jelena Botjorisjvili arbeta som journalist. Men under 90-talets inbördeskrig i Georgien flydde hon till Kanada, dÀr hon blev kvar. Stilistiken frÄn journalismen förde hon över pÄ "stenografromanerna", som hon kallar sina berÀttelser, dÀr fÄ sidor spÀnner över lÄng tid med ett myllrande persongalleri.
ââAllt jag har lĂ€rt mig i livet har jag lĂ€rt mig genom journalistiken, jag drömde aldrig om nĂ„got annat. Jag var vĂ€ldigt blyg, om jag skulle ha varit 13 Ă„r hĂ€r i Sverige skulle de ha börjat medicinera mig direkt! Journalistyrket hjĂ€lpte mig, sĂ€ger Jelena Botjorisjvili.
Hennes galghumor bryter ideligen fram â som i beskrivningarna av hur hon blev sportjournalist i ett land dĂ€r tidningarna bara fick bevaka kommunistlivet. Och vad handlar det om dĂ„, frĂ„gor hon retoriskt: "antingen hĂ„ller folk tal eller sĂ„ dör de". Chansen att bli lĂ€st var alltsĂ„ bĂ€st pĂ„ sportsidorna, konstaterar Jelena Botjorisjvili, som uppskattade sportens skönhet men "utan att kunna nĂ„gonting".
ââJag gick pĂ„ vattenpolotĂ€vlingar â dĂ€r snygga lĂ€ttklĂ€dda mĂ€n deltog. Det var inte sĂ„ mĂ„nga pĂ„ lĂ€ktarna, bara kvinnor och sedan de hĂ€r grekiska gudarna i vattnet, sĂ€ger hon nostalgiskt.
Den fattiga men ÀndÄ trygga tillvaron rÀmnade dock nÀr Sovjetunionen kollapsade. Folket hade ingen el, ingen gas, inget vatten, minns Jelena Botjorisjvili. Men i brödköernas kaos dök kvinnorna ÀndÄ upp med lÀppstift, klockan 5 pÄ morgonen.
ââJag tycker inte som Dostojevskij att skönheten kommer att rĂ€dda vĂ€rlden â jag vet inte vad som ska rĂ€dda den. Skönheten Ă€r vĂ€rdelös, den gĂ„r inte att Ă€ta eller vĂ€rma sig pĂ„. Men du kan inte leva utan den. Du kan inte flyga i dina drömmar utan att se mot himlen.
Minnen av kriget
Den svenska samlingsvolymen innehÄller fem berÀttelser som tillsammans spÀnner över hundra Är i Georgien, genomsyrade av krig och vÄld.
ââIbland tycker jag synd om författare som inte har sĂ„dana erfarenheter, som grĂ€ver i sig sjĂ€lva i nĂ„gon psykologisk utvĂ€rdering av det ena eller andra, det Ă€r svĂ„rare, sĂ€ger Jelena Botjorisjvili, som gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng Ă„terkommer till vĂ„ldsamheterna.
Att genomleva ett krig förĂ€ndrar en, förklarar hon â det sĂ„g hon redan pĂ„ sin ukrainska mamma, som tio Ă„r gammal bevittnade hur familjens hus bombades mitt framför ögonen. SjĂ€lv skriver Jelena Botjorisjvili av sig minnena, som i "Min fars huvud", dĂ€r en son ska begrava sin stympade pappa. Just den Ă€r inte sjĂ€lvbiografisk.
ââMen sĂ„g jag ett huvud skilt frĂ„n kroppen? Ja. KĂ€nde jag personerna som drabbades? Ja. NĂ€r du lever i ett krig ser du allt, och du vĂ€njer dig vid det.
Minnena av hur folk agerade gör dĂ€remot att Jelena Botjorisjvili inte vill Ă„tervĂ€nda till Georgien â pĂ„ över 30 Ă„r har hon rest tillbaka endast tre gĂ„nger. LĂ€nge publicerades hennes böcker inte i hemlandet och under sitt senaste besök dĂ€r frĂ„gade hon varför.
ââDĂ„ sade nĂ„gon blygt: âvi vill glömma de Ă„renâ. âVi vill inte lĂ€sa om detâ. Och det förstĂ„r jag. Jag kĂ€nner likadant nĂ€r jag Ă„ker dit, dĂ„ kommer allt tillbaka.
Explosivt temperament
Trots att berĂ€ttarna oftast Ă€r mĂ€n i Jelena Botjorisjvilis böcker Ă€r det kvinnliga perspektivet tydligt. Den kvinnliga kroppsligheten fĂ„r breda ut sig â hĂ€r finns en uppsjö okonventionella beskrivningar av hjulbenta kvinnor och bröst som stridsspetsar, torn eller frukter som studsar upp och ner.
Hon belyser hur kvinnorna tvingas in i roller som fruar, barnaföderskor eller horor. Men samtidigt som de Àr mer utsatta under kriget Àr de starkare Àn mÀnnen, hÀvdar Jelena Botjorisjvili.
ââKvinnorna tog tĂ€ten. De blev överlevare och mĂ€nnen följde efter.
BerÀttelserna om misÀren och kaoset Àr ocksÄ spÀckade med kÀrlek, lojalitet och livsglÀdje. Trauman svetsar samman: det vet hela den postsovjetiska gemenskapen, enligt Jelena Botjorisjvili. Men i hennes böcker finns ocksÄ nÄgot typiskt georgiskt.
ââTemperamentet. Det Ă€r inte ryskt, inte kanadensiskt. Georgier Ă€r vĂ€ldigt explosiva, kĂ€nslomĂ€ssiga och uttrycksfulla, lite som italienare. Men blandningen med den kanadensiska kulturen har kylt ner mig. Jag skjuter inte frĂ„n höften lĂ€ngre. Jag tar mig tid att tĂ€nka och reagera â livet Ă€r lyckligare nĂ€r du inte Ă€r sĂ„ explosiv.