Firar ett år för sent: Spelar på Beethovens egen flygel

I år kan äntligen födelsedagsbarnet firas. "Alla var rädda att det skulle bli för mycket Beethoven under 2020. Istället blev det alldeles tyst". Det säger Anna Paradiso som nu hyllar kompositören med att spela hans musik på originalinstrumentet Broadwood-flygel.

Förra året var det 250 år sedan Ludwig van Beethoven föddes och firande över hela världen förbereddes. Sedan kom pandemin. Nu hyllar Anna Paradiso 251-åringen på Broad-wood-flygel.

Förra året var det 250 år sedan Ludwig van Beethoven föddes och firande över hela världen förbereddes. Sedan kom pandemin. Nu hyllar Anna Paradiso 251-åringen på Broad-wood-flygel.

Foto: Pelle Piano

Musik2021-06-26 18:13

Tillsammans med mezzosopranen Kristina Hammarström och violinisten Maria Lindal ger Anna Paradiso programmet "Beethoven on Broadwood" på Ekenholms herrgård utanför Malmköping onsdagen den 30 juni. Och det kommer det att klinga på samma sätt som det gjorde när musiken skrevs.

För Anna Paradiso spelar på ett hammarklaver byggt av samma brittiska instrumentbyggare som en gång i tiden tillverkade Ludwig van Beethovens egen flygel.

– När Thomas Broadwood  insåg att Beethoven var mycket sjuk och hade det tufft med ekonomin samlade han Londons bästa pianister och förhörde sig om hur han bäst skulle bygga för att få till ett instrument som passade kompositören. 1817 skeppades flygeln till Beethovens hem i Wien. På det kom han sedan att komponera några av sina allra bästa stycken.

Broadwood-flygeln som Anna Paradiso spelar på är av samma modell, men tillverkad några år tidigare, 1802. Hon köpte den från en barocksångerska i Göteborg som haft den i sin ägo i åtminstone 40 år. Hur den tagit sig från London till Sverige under åren dessförinnan är okänt.

– Att spela hammarklaver är något helt annat än att ta sig an ett modernt piano, säger Anna Paradiso som i botten är klassiskt skolad pianist. 

– Beethovens pedalering, fingersättning och artikulation fungerar mycket lättare på originalinstrument hammarklaver.

– Broadwood-flygeln låter ganska annorlunda och är betydligt mindre robust än ett piano. Konstruktionen är lättare och innehåller ingen bärande järnkonstruktion. Mekaniken påminner mer om en cembalo än om ett piano. Tangenterna är smalare och anslaget mycket lättare. Och pedalerna sitter långt ifrån fötterna. Detta för att man använde pedalerna mycket mindre ofta under Beethovens tid än moderna pianister gör idag. Hela klangen hamnar helt annorlunda. 

Anna Paradiso är specialiserad på historiska klaverinstrument och spelar även klavikord, en typ av klaverinstrument som var särskilt populärt i 1700- och 1800-tals Sverige.

undefined
Ludwig van Beethoven (1770 -1827) får firas i efterskott.

– Vi är några stycken som intresserat oss för det svenska klavikordet. Lustigt nog har vi alla rötterna utomlands, jag är själv från Italien. 

På Beethovens tid var den offentliga konserten knappast ännu uppfunnen. De stora konsertsalarna kom senare. 

Istället spelades salongsmusik i mindre sällskap. Det var troligen också sådana sammanhang Beethoven hade i bakhuvudet när han komponerade sin musik.

–Publiken i musiksalongerna bestod med största sannolikhet av vänner och mecenater. Klangidealen såg annorlunda ut, atmosfären var mer intim. På så sätt kommer vår konsert på Ekensholms herrgård med ett publiktak på 50 personer att stämma väl överens med hur Beethoven tänkte när musiken kom till.

undefined
Anna Paradiso är speciliserad på historiska klaverinstrument.

Klaversonater, violinsonater och sånger av Ludwig van Beethoven står på programmet under konserten på Ekensholm. 

Och inte nog med att Anna Paradiso spelar på ett mer än 200 år gammalt hammarklaver från av samma instrumenttillverkare som byggde Beethovens flygel. Sopranen Kristina Hammarström sjunger utifrån den estetik som gällde på Beethovens tid och Maria Lindals violin har strängar av senor.

"Beethoven on Broadwood" kommer helt enkelt att låta precis som det gjorde i musiksalongerna på Beethovens tid!

Konserten produceras i samarbete med Scenkonst Sörmland. Biljetter på nortic.se.

Sommarmusik i Sörmland

Förra sommaren tvingades Scenkonst Sörmland ställa in merparten av sitt musikprogram.

– Nu kan vi äntligen komma igång igen, säger musikproducenten Ismo Railisson.

– "Beethoven on Broadwood", som skulle ha spelats sommaren 2020, är vårt första offentliga program. Vi fortsätter under augusti och september med sång och musik som ursprungligen var inplanerade för att ges under förra sommaren.

Mer info på scenkonstsormland.se. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!