Så säger Melodifestivalens manusförfattare Michael Mårtensson när tidningen träffar honom i Sveriges Televisions lokaler i Stockholm. Melodifestivalen är Sveriges största underhållningsprogram, och Michael befinner sig i slutskedet av det arbete som konsumerat all hans tid i drygt tre månader.
Det är andra året i rad som Katrineholmssonen står för programmets manus och regi.
– Det var sjukt roligt att få förfrågan om att vara med igen. Det är jag verkligen ödmjuk inför, och det känns också som ett bevis på att de gillade vad jag gjorde förra gången... Men efter det här kommer jag att behöva en paus! skrattar Michael Mårtensson.
Michael Mårtensson har stor erfarenhet med att skriva manus för populära svenska tv-program. Förutom Melodifestivalen har han tidigare arbetat med Klassfesten, Hellenius hörna och Let's dance. Trots erfarenheten är "Mello 2022" en utmaning.
I fjol sändes Melodifestivalen från Annexet i Stockholm, helt utan publik. När Michael Mårtensson började arbetet med sitt manus för årets program pekade allt mot att den klassiska "Mello"-turnén skulle bli av, men så sent som för tre veckor sedan kom beskedet att även årets turné ställs in på grund av de senaste restriktionerna. När startskottet för årets festival går under lördagskvällen blir det från Avicii Arena inför en publik på 1 500 personer.
– I manuset fanns det från början väldigt mycket lokala blinkningar till varje stad vi skulle besöka. Det har vi tyvärr fått ta bort, men det kommer att bli en jäkligt härlig festival ändå. Vi kommer att få till en jättebra sändning från Stockholm, även om det är tråkigt att inte få komma ut till Sverige då "Mello" är hela landets fest, säger Michael Mårtensson.
Förutom utmaningen att rätta sig efter de senaste restriktionerna ses Melodifestivalen till skillnad från Hellenius hörna och Let's dance av allt från treåringar till hundratreåringar, ett nästan omöjligt stort åldersspann för en manusförfattare att förhålla sig till.
– Melodifestivalens tittarskara är så oerhört bred, och bred underhållning är svårt. Man vill inte hamna i ett mellanmjölksland där det varken blir hackat eller malet, säger Michael Mårtensson.
– Därför gillar jag att försöka var lite vass. Vissa kommer att tycka att det finns skämt som är alldeles för på gränsen. Andra kommer säkert att garva ihjäl sig. Jag tror att vare sig man upprör eller får folk att skratta så gör man bra tv. Man har berört på något vis. Man ska inte vara rädd för att folk tycker det är dåligt, för då tycker de iallafall någonting.
Michael säger att han försöker att stänga ute pressen och tankarna på tittarsiffrorna för att istället lyssna och lita på sin magkänsla.
– Det klart att man ska ta till sig av feedback, men börjar man lyssna för mycket på precis alla runtomkring tror jag att man förlorar sig själv.
När Michael får frågan om det finns något tema eller någon röd tråd som han redan nu kan avslöja gällande sitt manus tänker han efter i flera långa sekunder innan han säger att det tyvärr är för tidigt.
– Det enda jag kan säga är att den röda tråden genom programmet är Oscar Zia och hans palett. Han är så enormt duktig på så mycket, vi funkar skitbra ihop och det är otroligt roligt att jobba med honom.