Krogshow
"It takes a fool to remain sane"
Ola Salo
Regi: Edward af Sillén
Manus: Henrik Schyffert
Scenografi: Roland Söderberg
Koreografi: Zain Odelstål
Kapellmästare: Johan Röhr
Hamburger Börs, Stockholm
På torsdagen var det nypremiär på Hamburger Börs i Stockholm för showen, som bygger på bandet The Arks musik och berättelsen om artisten och människan Ola Salo. Redan efter de inledande numren är publiken som tokig. Det råder ingen tvekan om att föreställningen "It takes a fool to remain sane", som dragit fulla hus på Rondo i Göteborg och på Malmö Arena, faller i god jord även i Stockholm.
Och tacka tusan för det. Showen bjuder på fler maxade kostymer, hitlåtar, gitarrsolon, plymer, paljetter, platåskor, storslagna gester och hyllningar till livet än man trodde var möjligt att klämma in på 90 minuter. Allt levererat med en mix av genuin glädje och mogen självdistans av en Ola Salo i högform.
Henrik Schyffert har skrivit ett sparsmakat och lågmält humoristiskt manus som berättar historien om hur ett gäng tonårskillar i lilla Rottne i Småland bildade band år 1991. Sångare och låtskrivare var en 14-årig prästson som tog sig namnet Ola Salo. Han var full av överspända idéer om en förestående undergång av bibliska proportioner. Bandet fick namnet The Ark och levererade melodiös, glammig rock i en tid då indiebandet Nirvana och flanellskjortor var måttstocken för det som var kreddigt.
Med hjälp av tre dansare, projektioner av tidningsklipp från recensioner och gamla foton, gestaltas Ola Salos och The Arks sköna revansch.
För vi vet ju alla vad som hände sen. The Ark höll fast vid sin musik och sina idéer om människors rätt att vara "för mycket". En misslyckad sejour i Malmö, ett svulstigt lustmanifest och några trummisar senare kom genombrottet år 2000 med låten "It takes a fool to remain sane" . The Ark släpptes in i värmen och fick åka på turné som förband till Kent.
De mörkare stråken i Ola Salos liv och karriär nämns inte explicit, men får utrymme i nummer som ”Tell me this night is over” där sångaren med svarta änglavingar på den bara överkroppen sjunger om att ta vara på livet.
I krogshowen tycks Ola Salo ha hittat ett format som passar honom och hans låtar perfekt. Där finns det utrymmer för hans "Arkistiska lustmanifest" som hyllar det banala och pretentiösa och förespråkar "en uppriktig artificialitet framför den rådande kulturens artificiella uppriktighet".