Tikkle Me-låt blev viral – 13 år efter releasen

Ingen såg det komma. Men över ett decennium efter att Tikkle Me släppte låten "Blow my brains out" blev den viral i sociala medier, och har på bara ett par år strömmats så många gånger att den blivit en extra inkomstkälla för både bandet och skivbolaget.

Bandet Tikkle Me hade sin sista spelning 2019. Strax efter det blev en av deras låtar viral.

Bandet Tikkle Me hade sin sista spelning 2019. Strax efter det blev en av deras låtar viral.

Foto: Hanna Ukura

Musik2023-04-20 19:00

Året var 2010 då Eskikstunabandet Tikkle Me släppte sitt självtitulerade debutalbum.

Nio år sedan gjorde de sin sista spelning, och bandmedlemmarna gick skilda vägar.

Sedan hände något oförutsägbart.

Låten "Blow my brains out" från debutskivan började plötsligt dyka upp i Youtube- och TikTok-videor skapade av ungdomar världen över. Likt ett plötsligt vulkanutbrott steg låtens antal strömningar från tusentals till miljontals, och sedan tiotals miljoner. I skrivande stund dyker över elva tusen TikTok-videor upp om man söker på låtnamnet, och på YouTube finns en uppsjö av hemmasnickrade videor som använder låten som soundtrack, flera av dem med miljontals visningar.

På Spotify har låten 33 miljoner lyssningar, och bandet har en lyssnarskara på 600 000 i månaden (lika många som Kent).

Vad sjutton var det som hände?

– Jag vet inte exakt hur allting har gått till, skrattar Tikkle Me-grundaren Frida Herchenröther.

– När jag har försökt kolla upp det här så verkar det som att det dels är mycket via YouTube och TikTok. Att det är någonstans i världen som det har börjat göras egna videor med mycket anime-koppling.

Som innehavare av ett artistkonto på Spotify kan Frida Herchenröther följa användarstatistiken hos dem som lyssnar på Tikkle Mes låtar.

– Det är framför allt ungdomar, människor under 18 år.

Minns du när det kom till din uppmärksamhet att låten hade börjat dra iväg i lyssningar?

– Det var ungefär när pandemin drog igång.

Men Frida Herchenröther säger att det var under sommaren i fjol som låten verkligen exploderade. I juni och juli ska antalet lyssningar nästan ha trefaldigats. Sedan dess har antalet lyssningar per dag legat stadigt runt 70 000 stycken.

Vad kände du och bandmedlemmarna när ni blev medvetna om det här?

– Det känns jättekul och helt galet. Den verkligen sprider sig över världen.

Jag har hört att om man vill räkna ut vad en artist tjänar på en given låt på Spotify så ska man ta antalet lyssningar och multiplicera med 0,02. Stämmer det? I så fall har ju den här låten dragit in väl över en halv miljon kronor?

– Det är så. Och vi har en 50/50-deal med skivbolaget. Så jag kan ju mer och mer ändå börja leva på musiken.

Tack vare en 13 år gammal låt.

– Ja. Och det var ju väldigt lägligt när pandemin slog till, haha.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!