Babblarna - språkmetoden som blivit barnsuccé

På lördag, den 14 december, kommer Bibbi, Babba och Doddo till Lokomotivet i Eskilstuna. Tillsammans med Bobbo, Diddi och Dadda.

Babblarna kommer till Lokomotivet på lördag.

Babblarna kommer till Lokomotivet på lördag.

Foto: Anja Callius Fotograf /One Eyed Ink AB

Musikal2019-12-10 14:14

Inte koll på dessa sex färgglada krumelurer? Isåfall beror det på att inga under, säg, tre år rumstrerar om i din omedelbara närhet.

Ett mer självklart begrepp än Babblarna är nämligen svårt att tänka sig bland befolkningens allra yngsta åldrar.

När Babblarna ger sig ut på turné är det för det mesta fullsatt i bänkarna. Så har det varit under de totalt sju föreställningar av Babblarna som körts i Eskilstuna hittills i år.

I våras hade en ny uppsättning premiär och på lördag kommer " Babblarna andra musikalen - Bibbel Babbel Bubbel" till Lokomotivet.

My Blomqvist Olsberg har skrivit manus och är också den som både regisserat och producerat Babblarnas framfart på scenen.

Vad är tricket med publiktrycket?

–  Först och främst är Babblarna skapade för barn och inte för vuxna. Mycket som görs för barn utgår från "det här kommer nog föräldrarna att gilla". Babblarna har en helt annan, unik, ingång.

Ursprungligen skapades Babblarna redan på 1970-talet av en professor i fonetik, Iréne Johansson. Hon tog fram den så kallade Karlstadsmodellen för att hjälpa barn med kommunikations- och språkproblematik. När formgivaren Anneli Tisell i slutet av 1990-talet fick en son med Downs syndrom upptäckte hon professorns specialpedagogik och bestämde sig för att paketera om den så att hennes son enklare skulle ryckas med och verkligen vilja att lära sig att kommunicera. Figurerna Babblarna föddes. Med tiden har de blivit både böcker, filmer, spel, pussel - och två musikaler.

– Var och en av Babblarna har en egen stark färg, stora ögon, jättetydlig kropp och ett eget ljud. Barnen känner genast igen dem. Sticker det ut en gul hand bakom ridån ropar alla "Bibbi" direkt,  säger My Blomqvist Olsberg. 

– Tempot är långsamt. Barn vill inte ha snabba klipp. Musiken är härligt svängig. Och handlingen sådan att också mycket små barn kan känna igen sig. 

Läggdags är utgångspunkten för musikal nummer två. Istället för att krypa till kojs vill roboten Klonk bygga en koja tillsammans med Babba som de alla kan sova i istället för sängen.  Men de har svårt att somna eftersom Vovvo väcker dem hela tiden...

Rekommenderad ålder är från två år, men My Blomqvist Olsberg säger att det brukar finnas både äldre och yngre barn i publiken. 

Biljetter på nortic.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!