Flen får högsta betyg för modersmålsundervisning

Flens kommun hamnar på första plats i förskolans modersmålsbarometer som rankar kommunerna efter deras arbete med modersmål i förskolan.

Agnes Ringia Wallin, förskollärare på Sjögårdens förskola, försöker prata swahili med femåriga Ellicia Kamau så ofta som möjligt. Agnes kommer från Tanzania och Ellicia från Kenya. Agnes arbetade som geografi- och swahililärare i Tanzania innan hon kom till Sverige.

Agnes Ringia Wallin, förskollärare på Sjögårdens förskola, försöker prata swahili med femåriga Ellicia Kamau så ofta som möjligt. Agnes kommer från Tanzania och Ellicia från Kenya. Agnes arbetade som geografi- och swahililärare i Tanzania innan hon kom till Sverige.

Foto:

Övrigt2018-01-13 07:01

– Flen har ett aktivt arbete för att hjälpa flerspråkiga barn att utveckla sitt modersmål i förskolan, säger Jakob Skogholm, vd på ILT Inläsningstjänst, som står bakom modersmålsbarometern.

Ett aktivt modersmålsarbete stärker fortsatt språkutveckling både på modersmålet och på svenska, visar forskningen. Flens kommun har fått närmare en miljon kronor från Skolverket för att arbeta med flerspråkighet och nyanlända inom förskolan.

– Vi befinner oss i ett skede där vi nu kan ta ett helhetsgrepp på de språkutvecklande arbetssätten i alla kommunens förskolor, säger förskolechefen Kerstin Johansson.

– Vi utvecklar det här med flerspråkig undervisning hela tiden. Vi går på fortbildning och får nya verktyg och lär oss om den aktuella forskningen, säger Maria Solbakken, förskollärare på Sjögårdens förskola.

Förskolläraren Ruben Bobadilla arbetar halvtid på Sjögårdens förskola och halvtid på Bryggan, som är en mottagande förskola för nyanlända barn.

– Vi tror på ett interkulturellt arbetssätt. Vi tror på att utveckla flerspråkighet på flera sätt, både för individen och för gruppen. Att utveckla flera språk innebär samtidigt att man utvecklar flera andra färdigheter, som till exempel förståelse för andra kulturer.

I arbetet med flerspråkighet ingår att rekrytera flerspråkig förskolepersonal.

– Vi skulle behöva fler flerspråkiga förskollärare. Det är en viktig kompetens när man jobbar med flerspråkiga barn, säger Kerstin Johansson.

Till hösten ska förskolepersonalen lära sig en undervisningsmetod som heter transspråkande och som innebär att flera olika språk används samtidigt i en undervisningssituation.

– Det är en metod som kommer mer och mer, säger Kerstin Johansson.

Toppar modersmålsbarometern

204 av 290 kommuner valde att besvara modersmålsbarometern. Enkätfrågorna handlade om kartläggning av behov, strategi för arbetet och om det finns en särskild budget. Undersökningen gjordes tidigare i vår. Flens kommun fick 22 poäng av 24 möjliga, snittet för riket var 13. Det är utbildningsföretaget ILT Inläsningstjänst som gjort enkäten. Syftet är dels att marknadsföra ett eget pedagogiskt verktyg för flerspråkig undervisning i förskolan, dels att skapa debatt i modersmålsfrågan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!