Som du säkert vet så pågår en hel del verksamhet i det som heter Eskilstuna Motorsportcenter i Gröndal mellan Eskilstuna och Kvicksund.
Det finns anläggningar för speedway, banracing, miniracing och cross och dessutom tävlas det även i enduro på området som ägs av Eskilstuna kommun.
Dock används i dagsläget långt ifrån all mark som är avsedd för utövande av motorsport.
Men nu kan tidningen berätta att stora planer är på väg att sjösättas.
Går allt som det är tänkt ska en 4,1 kilometer lång motorbana byggas – en bana som inte bara ska användas för bil- och mc-sport.
– Vi ska bygga en multianläggning kan man säga och vi vill att området utvecklas och används sju dagar i veckan. Det ska vara en mötesplats som kan utnyttjas på många olika sätt, säger Johan Heggblad på företaget GTR AB.
Sedan en tid tillbaka pågår röjningsarbeten på det 130 hektar stora området. Det är Eskilstuna kommun som svarar för detta men inom kort tar Johan Heggblads företag tillsammans med ett antal delägare över och bygget av den första etappen av motorbanan startar.
– Vi på kommunen arrenderar ut marken till GTR AB och vi tror det här kan bli väldigt bra på sikt. Många verksamheter som exempelvis utveckling av elbilar och annat ska finnas och en dialog om bygglov pågår, berättar arenachefen Mattias Albers på Eskilstuna kommun.
– Vår förhoppning är att den första delen av bygget är klar till sommaren och det ska även uppföras en konferensanläggning på 500 kvadratmeter. Ett hus med grönt tänk och solpaneler på taket, säger Lasse Rosenblad som är vd och huvudägare av Tuna Trafik och delägare i satsningen i Gröndal.
Just miljötänket är en oerhört viktig del i bygget.
– Elfordon är framtiden och tar över allt mer. Det är förstås något vi lägger stor vikt vid när vi uppför den här banan, säger Johan Heggblad.
Hela området där GTR Motorpark, som är namnet på anläggningen, uppförs ligger enligt Heggblad och Rosenblad strategiskt perfekt där väg 56 och E20 möts.
– Det vi påbörjar nu har förberetts i sju år och är en utbyggnad av den redan befintliga asfaltbanan. Någon sån här anläggning finns ingenstans i Sverige och om vi bygger den 4,1 kilometer lång som det är tänkt blir den också längst av alla banor i Sverige, säger Johan Heggblad.
Om vi pratar motorsport, vad kan det bli för typ av tävlingar på banan?
– All form av nationell motorsport ska kunna arrangeras, men just det sportsliga blir som sagt en liten del. Merparten av arrangemangen och användandet av banan står andra för. Det blir en mötesplats för yrkesinriktad verksamhet.
Något som banan definitivt lär användas till är exempelvis halkkörning och annat som trafikskolor lär ut.
– Vi håller redan till en del på asfaltbanan och vi ser en jättemöjlighet för oss här. Inte minst när gäller utbildningar med elbilar, säger Johan Krekola på Krekolas Trafikskola i Eskilstuna.
Som du säkert vet är det en del krångel när det gäller parkering på området i Gröndal. Inte minst när Smederna kör hemmamatcher.
– Här ser jag det som att vi kan vara med och lösa en hel del parkeringsproblem och eftersom Smederna kör på tisdagskvällar så lär det inte krocka med andra arrangemang på den nya banan när den står färdig, säger Johan Heggblad och fortsätter:
– Vi är väldigt glada över att få vara med och utveckla det här området som ska bli något hållbart för många, många år framåt. Vi har för övrigt en jättebra dialog kring allt med kommunen och vi ser fram mot att skapa en unik multianläggning.
Inom kort drar alltså bygget av etapp ett, eller den norra delen, i gång och det är den del av banan som sträcker sig längs väg 56 mot Kvicksund.
Exakt vad hela bygget är budgeterat att kosta vill Johan Heggblad och Lasse Rosenblad inte gå in på.
– Men ganska många miljoner handlar det om, säger Rosenblad som likt övriga inblandade i projektet ser en enorm potential i det hela.
– Tittar man på befintliga motorbanor i exempelvis Mantorp och Karlskoga så är dessa fullbokade långt i förväg och vår bana blir den som hamnar närmast Stockholm och bara det är enormt gynnsamt, säger Heggblad.