Eskilstuna konstmuseum är sig inte likt. Det gamla kvistiga, orangegula furugolvIet har slipats och målats i en sober grå, heltäckande färg och vissa väggar har tagits ner medan andra satts upp.
Känslan är att det finns mer rymd i museet. Det är lite som trolleri. För medan hantverkarna har slipat och spacklat har intendent Agneta Linton varit i magasinen och rotat i samlingarna med syfte att skapa en ny basutställning som innebär att fler verk visas. Faktiskt nästa dubbelt så många som de tidigare 105 verken.
– Jag har inte räknat exakt, men målet har varit att visa mellan 180 och 200 verk, säger Agneta Linton.
För att möjliggöra detta och även göra det lättare att ändra om i utställningen framöver har man helt frångått principen om att visa konsten i en traditionell kronologisk ordning.
– Genom att hänga utifrån olika teman kan man blanda material och konstnärer, säger Maria Hallberg, tillförordnad chef vid Eskilstuna konstmuseum.
Det öppnar för spännande möten mellan uttryck och tidsepoker i de olika avdelningarna och salarna.
Det första temat som möter besökarna är Sörmlandskonstnärer.
– En av poängerna med att befinna sig i ett lokalt konstmuseum är att få en presentation av den lokala konsten, säger Agneta Linton.
Ett helt rum har tillägnats Carl Larsson, av det enkla skälet att Eskilstuna konstmuseum äger en stor samling av nationalmålarens grafik.
Kvinnliga konstnärer har fått större utrymme än tidigare i basutställningen. Där finns till exempel det som sägs vara Sigrid Hjerténs allra sista målning, en nytvättad bildväv av Lena Cronqvist och så ett helt rum på temat Vera Nilsson. Hon var en av 1900-talets mer framstående kvinnliga svenska konstnärer som bland annat skapat den 15 meter långa alfrescomålningen "Händer" i Djurgårdsskolan i Eskilstuna. I Vera Nilsson-rummet visas också ett av museets nyförvärv, ett verk av Nilssons konstnärskamrat Siri Derkert som föreställer en talare vid Fogelstadskolan i Julita.
Några verk som varit undanstoppade i magasin har återkommit på allmän begäran från museibesökarna. Ett sådant är skulpturen "Fånget lejon" av Torsten Renqvist och "Sandritaren" av Osmo Valtonen.