I tv-serien "The Apprentice" på TV4 tävlar tolv hungriga entreprenörer om möjligheten att få företagsledaren Gunilla von Platen som sin nästa affärspartner. Varje vecka delar von Platen ut nya utmaningar som deltagarna måste lösa. Onsdagens avsnitt slutade med en kort förhandsvisning av vad nästa episod kommer handla om, nämligen att entreprenörerna ska visa sina marknadsföringsmuskler och sätta ihop ett reklampaket som ska locka turister till Oxelösund.
I en kort sekund syntes två av kommunens representanter i rutan. En av dessa personer är Annie Rydstrand, turismansvarig i Oxelösunds kommun, som berättar att de hade som uppgift att tycka till om entreprenörernas reklam.
– Det var jätteroligt att få vara med som experter på Oxelösund, säger hon.
Innan avsnittet har sänts klockan 21.00 onsdagen den 30 mars går det inte att gå in i för mycket detalj kring vad som kommer att ske, men Annie Rydstrand berättar att det kändes självklart att tacka ja när möjligheten kom att få visa upp Oxelösunds bästa sidor på bästa sändningstid. Flera säsonger av "The Apprentice" har tidigare sänts i USA, där det inte varit ovanligt att deltagarna fått tackla just den här typen av utmaning.
– De ville göra en egen take på andra länders produktion där de gjort just marknadsföringskampanjer för särskilda destinationer. Någonstans ganska nära Stockholm, dit man kan åka över dagen, någon form av gömd pärla och gärna nära kusten... Valet föll på Oxelösund, de frågade om vi ville hjälpa till och det tyckte vi var jättekul, säger Annie Rydstrand.
Hur kändes det att axla rollen som den expert som skulle bedöma entreprenörerna?
– Det kändes inte så konstigt. Det var jag och min kollega som arbetar med näringsliv som var där, och att sälja in Oxelösund är något vi är vana vid från vårt dagliga arbete. Men det var absolut annorlunda att ha massor av kameror runtomkring. Det ska bli spännande att se nästa vecka hur de klippt ihop allt, säger Annie Rydstrand och fortsätter:
– De har valt att filma vid några av våra största och mest populära besöksmål. Det känns jätteroligt att de får möjligheten att synas på ett sätt som de inte gör annars, och vi är otroligt tacksamma för att de spanat in Oxelösund.