Charlotte Perrellis kamp för att nå ut till publiken

Schlagerdiva, dansbandssångare och musikalartist – Charlotte Perrelli har bredd och en enorm erfarenhet som artist. När hon kom till Eskilstuna pål lördagskvällen fick hon krama allt ur sin verktygslåda.

Charlatte Perrelli fick jobba hårt för att skapa intimitet under sin dinnershow i Eskilstuna, skriver vår recensent.

Charlatte Perrelli fick jobba hårt för att skapa intimitet under sin dinnershow i Eskilstuna, skriver vår recensent.

Foto: Catarina Nitz

Recension2021-09-19 10:47
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dinnershow

Charlotte Perrelli

Keyboards, kör: Emma Bensing

Slagverk med mera: Jonathan Lundberg

Havet, Elite Statt, Eskilstuna

Konserten i Eskilstuna hade marknadsförts som en intim dinnershow med Charlotte Perrelli, med publik som äter en trerätters middag och får närkontakt med en av Sveriges stora musikpersonligheter. Avslappnat, mysigt och en chans att få se fler sidor av Charlotte Perrelli än den perfektionistiskt stylade melloartisten där prislappen på klänningen ofta får minst lika stor uppmärksamhet som låtarna hon framför. 

Dessvärre hade myset svårt att infinna sig i den gigantiska lokalen Havet med sin enorma takhöjd, kontorsaktiga belysning, och meterhöga scen. När Charlotte Perrelli och hennes två musiker inledde med schlagerbangern "Hero" blev det första steget på en rejäl arbetsinsats med målet att skapa värme, gemenskap och glädje. 

Charlotte Perrelli gjorde det inte lätt för sig genom att göra tolkningar av låtar i genrer inte är förknippade med henne. Svenska jazzlåtar varvades med amerikansk soul, italienska "Caruso" och anekdoter ur Charlotte Perrellis liv som musikstuderande, dansbandssångare, musikalartist, föremål för recensenters förakt och skvallerjorunalisters villebråd. 

 Hon sjöng "Gråt inte mer Argentina" ur musikalen "Evita", mellohitsen "Take me to your heaven" och "Still young". Och till slut hade Charlotte Perrelli publiken helt i sin hand.