Efterlängtat live-möte med Fröken Elvis och kungen

Det bästa med Coronan är insikten om vilket basalt mänskligt behov levande sång och musik står för.

Fröken Elvis drog igång sommarens konserter på Marys café så spelglädjen sprätte under de äppeltyngda träden.

Fröken Elvis drog igång sommarens konserter på Marys café så spelglädjen sprätte under de äppeltyngda träden.

Foto: Eva Axelsson

Recension2020-08-01 10:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Fröken Elvis

Med : Camilla Fritzén, Lisa Bodelius, Maria Olsson, Sanna Andersson och Josefin Berge.

Mary's Café, Åkerby, Eskilstuna

Och vilken pålitlig stämningshöjare en dryg timme med flinka musikanter kan vara.

Trött och smågrinig landar man på Mary´s. En kvart senare har gitarrerna, ståfelan, melodikan, trombonen, trummorna, fröknarna Elvis fantastiska sång och deras roliga Presley-texter effektivt hamrat ned ättikan i sandalerna. Nu är det danssteg som gäller! 

– Vi är svältfödda på såna som ni, säger sångerskan Camilla Fritzén, som översatt de flesta av de Elvis-låtar som bandet profilerat sig på, till den 49-hövdade publiken.

För av den långa sommarturné som var planerad för 2020 blev bara en liten tummetott om fyra spelningar, den sista och avslutande på Mary´s under fredagkvällen. 

Hungern är minst lika stor på andra sidan scenen. Vi gottar oss i de välkända melodierna och ler åt fyndiga vändningar i Fröken Elvis svenska tolkningar. Med The Kings suktande röst i bakhuvudets musikminne lägger Camilla Fritzéns trånande sång ett extra skruvvarv till upplevelsen. En sorts kärleksfull parodi som inte går att motstå. Elvis Aaaron själv torde fnissa förtjust från andra sidan Graceland.

Publiken på Mary´s får också ett smakprov på fröknarnas framtida planer. Nej, det blir troligen inte Dylan - kan han ens skratta åt sig själv? - de går längre tillbaka än så och ger oss uppdaterade versioner på Bachs "Air", Beethovens "Für Elise" och Tjajkovskij "Svansjön".