Erotisk deckare lånar från mästaren Hitchcock

Park Chan-wooks långdragna katt och råtta-lek "Decision to leave" tappar farten halvvägs.

Känslokalla änkan Song Seo-rae (Tang Wei) väcker heta känslor hos detektiven Jang (Park Hae-il) som utreder hennes makes död.

Känslokalla änkan Song Seo-rae (Tang Wei) väcker heta känslor hos detektiven Jang (Park Hae-il) som utreder hennes makes död.

Foto: Nonstop Entertainment

Recension2022-12-22 11:58
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kriminaldrama

Titel: Decision to leave

Visas på: Bio

I rollerna: Park Hae-il, Tang Wei

Regi: Park Chan-wook

Speltid: 138 min

Betyg: 2

I samband med en mordutredning blir den manlige poliskommissarien fascinerad av den kvinna som han är satt att skugga, och dras in i ett nät av brott och begär. Låter det bekant? Bland alla klassiska referenser är Alfred Hitchcocks "En studie i brott" (1958) kanske den som ligger närmast till hands när det kommer till den blandning av voyeurism, erotik och falskspel som vecklar ut sig i Park Chan-wooks senaste film.

"Decision to leave" tar sin utgångspunkt i en klättrares mystiska fall mot sin död. Detektiven Jangs utredning centrerar sig kring den känslokalla änkan som visar sig ha ett komplicerat förflutet.

Filmen bär spår av regissörens sedvanliga visuella vidlyftigheter, och rymmer bland annat kameravinklar ur den döde mannens synvinkel. Snarare än det estetiserade våldet i "Oldboy" (2003) eftersträvar hans nya film dock en känsla av krypande spänning. Det handlar inte så mycket om vem som är skyldig till vad, utan mer om den ständigt skiftande och känslomässigt laddade maktrelationen mellan polis och misstänkt.

Problemet är att filmens invecklade handling, fylld av otaliga avslöjanden, tidshopp och vändpunkter, blir tröttsam snarare än gåtfull ungefär halvvägs. Den som letar efter ett mer förtätat koreanskt mysterium kan gå direkt till Lee Chang-dongs "Bränd" från 2018, som på allvar närmar sig Hitchcocks suggestionskraft.