Halsbrytande danssteg: Rennie Mirro om livet på scenen

Vad tar sig en medelålders dansare till när stegen inte längre är lika fjädrande lätta, flåset tyngre, och åren börjar envisas med att ta ut sin rätt?

Rennie Mirrot inledde sin proffskarriär på Kungliga operan och dansade en rad klassiska soloroller innan han sökte sig till musikalscenen.

Rennie Mirrot inledde sin proffskarriär på Kungliga operan och dansade en rad klassiska soloroller innan han sökte sig till musikalscenen.

Foto: Markus Garder

Recension2022-03-29 10:17
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

Dansa Rennie!

Medverkande: Rennie Mirro

Inspelad röst: Francine Lee Mirro-Finer

Regi: Ola Lindholm

Produktion: Riksteatern 

Arrangör: Eskilstuna riksteaterförening

Scen: Eskilstuna teater

Fortsätter att dansa så klart! Och ger sig ut på turné för att berätta om hur det kom sig att han en gång hamnade i scenens strålkastarljus. Det är iallafall vad artisten Rennie Mirro gör i den både underhållande och gripande föreställningen "Dansa Rennie!" , upplagd som en terapisession – med mamma. Han lägger sig på soffan hos psyko- och dansterapeuten Francine Lee Mirro-Finer och tar det från första början.

För i begynnelsen var en liten pojke som inte kunde sitta still. Som hävdade sig som klassens clown och som ingen lärare riktigt orkade med. Vården ordinerade piller, men mamma vägrade. Istället lydde föräldrarna fröken Ingegerds råd och lät vildbasingen söka till Svenska balettskolan. En lyckträff skulle det visa sig, för nu fick spolingen utlopp för pirret i benen och dessutom något han nu som vuxen påstår helt saknades i hans egen lätt vildvuxna och liberala familj: ordning, reda, struktur och uppställning i raka led.

Idolen blev klassiska dansaren Michail Barysjnikov och i "Dansa Rennie!" berättar beundraren om de tre gånger han i levande livet haft förmånen att bli starstuck av den ryske virtuosen som turnerade med Bolsjojbaletten i Kanada när han hoppade av och sökte asyl i väst.

Som klassiskt utbildad balettdansare inledde Rennie Mirrot för egen del proffskarriären på Kungliga Operan där han dansade solistroller i traditionstyngda föreställningar som Svansjön, Askungen, Peer Gynt och Våroffer. 

När det gick slentrian i tåspetsandet och balettrikåerna sökte han nya utmaningar och landade på musikalscenen. Där har han sedan dansat i succéer som "Cats", "Grease" och "Singing in the rain", roller som gett honom både epitetet folkkär och rykte om sig att vara en rackare på stepp – en dansform han överhuvudtaget inte var bekant med när han sökte rollerna.

Iallafall är det vad han säger. Men fan tro´t efter att ha sett honom snöra på sig steppdosorna och köra loss på Eskilstuna teaters scen. 

Under sin ynka terapitimme bjuder Rennie Mirro på både humor, allvar, anekdoter, sång med tryck och ett knippe lika högklassiga som halsbrytande dansnummer. Än har han full koll på fjäten!