Roman
Håkan Nesser
Det kom ett brev från München
Albert Bonniers förlag
Fyra syskon som aldrig har tyckt om varandra och knappast träffas som vuxna dras in en brottsutredning. Äldst är den världsberömde konstnären Ludvig. Sedan kommer universitetslektorn Leif och nollan och sillmjölken Lars. Lillasyster Louise är skådespelare och familjens starka sköldmö – tills hon krackelerar.
"Det kom ett brev från München" är Håkan Nessers åttonde bok om kommissarie Barbarotti. Och det där brevet ska sent omsider ställa allt på ända. Bokens upplägg är genialiskt. Med Agatha Christies pjäs "The mousetrap" (1952) i bakhuvudet går Nesser loss. Växelvis belyser han vad syskonen tänker och vet. Mot dem ställer han team Barbarotti och vad de tror. Det betyder att läsaren snart vet mer än polisen.
Håkan Nessers underfundiga humor blommar fritt i polisernas dialoger. I dessa och i Barbarottis förtroliga samtal med Vår Herre får Nesser – som i tingsrätten nyligen friades från misstankar om skattebrott – dessutom in rejäla råsopar mot sådant som han idiotförklarar, till exempel systemet med nämndemän.
"Det kom ett brev från München" handlar om det livsfarliga i att värdesätta barnen i en syskonskara efter begåvning. Och om vad som händer med människan när hon bryter mot budordet som säger "du skall icke dräpa". Håkan Nesser visar återigen vilket fullblodsproffs han är på mordgåtor. Men nu som alltid är det människornas agerande och bevekelsegrunder som är sprängstoff i hans berättande.