Roman
Linn Ullmann
Flicka, 1983
Albert Bonniers förlag
Linn Ullmanns förra roman, "De oroliga", som handlar om hennes förhÄllande till sina förÀldrar, Ingmar Bergman och Liv Ullmann, blev nominerad till Nordiska rÄdets litteraturpris. "Flicka, 1983" blev nominerad den ocksÄ.
Ăven om "Flicka, 1983" inte vann sĂ„ mĂ„ste Linn Ullmann Ă€ndĂ„ rĂ€knas som en viktig nordisk författare â men hon slĂ„r inte igenom pĂ„ bred front i Sverige som de norska jĂ€ttarna Vigdis Hjorth, Geir Gulliksen och Karl-Ove KnausgĂ„rd. Kanske Ă€r det för att hon har svĂ„rt att komma till saken?
"Flicka 1983" utspelar sig pÄ tvÄ tidsplan. I Paris under tidigt 1980-tal, nÀr jaget Àr en 16-Ärig flicka som ska bli fotograferad av en berömd manlig och mycket Àldre fotograf. Det andra tidsplanet Àr nutid i Norge, pÄ hundpromenad i parken och framför skrivbordet. Flickan har blivit kvinna, mamma, författare, och ser tillbaka pÄ sina minnen frÄn Paris. Hon försöker fÄ fatt i vem hon var dÄ, och snuddar vid en metoo-tematik. Boken Àr skriven som i en cirkelrörelse och lÀsaren fÄr sjÀlv förstÄ pÄ vilket tidsplan hon befinner sig.
Bland mÄnga litterÀra referenser finns Ärets Nobelpristagare i litteratur. Annie Ernaux Àr direkt citerad i texten. Det finns onekligen beröringspunkter mellan författarna. Ingen av dem förnekar att de skriver om sig sjÀlva, och de skriver om minnen och sin egen plats i vÀrlden i förhÄllande till sin bakgrund. Men till skillnad frÄn Ernauxs sparsmakade sprÄk Àr Ullmanns upprepande och hon lÄter sig förföras av formuleringslustan. LÀsaren blir upptagen med att tÀnka pÄ författarens blick pÄ sig sjÀlv.
Kanske Ă€r det inte ofrivilligt frĂ„n Linn Ullmanns hĂ„ll? Hon har sjĂ€lv sagt i intervjuer att boken handlar just om blicken. Vem som Ă€ger blicken, vem som Ă€ger skönhet och vad skönhet gör med mĂ€nniskan. Men dĂ€r Ullmann har fötts in i den kulturella vĂ€rldseliten, tillhör Annie Ernauxs förĂ€ldrar den franska arbetarklassen. Det har betydelse för blicken pĂ„ sig sjĂ€lv i vĂ€rlden â pĂ„ sin rĂ€ttfĂ€rdighet.
Linn Ullman Àr skarpast nÀr hon lÄter scenerna tala för sig sjÀlva. Som nÀr flickan gÄr vilse i Paris och vill ha hjÀlp att hitta till en adress som hon inte minns. Scenen mot slutet, dÀr hon sitter och ser pÄ en sovande, naken, medelÄlders man Àr stark, minnesvÀrd och utmanande pÄ riktigt. Det Àr för sÄdana scener som Ullman ÀndÄ fÄr rÀknas som en viktig författare.