En kvinnas försök att klösa sig till toppen

Kombinationen Gucci, Lady Gaga och Adam Driver gör "House of Gucci" svÄrt att motstÄ.

PopstjÀrnan Lady Gaga imponerar i rollen som Patrizia Reggiani i Ridley Scotts epos om familjen Gucci och deras vÀlkÀnda modehus.

PopstjÀrnan Lady Gaga imponerar i rollen som Patrizia Reggiani i Ridley Scotts epos om familjen Gucci och deras vÀlkÀnda modehus.

Foto: Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Inc.

Recension2021-11-26 06:55
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama

Titel: House of Gucci

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Adam Driver, Lady Gaga, Al Pacino

Regi: Ridley Scott

Speltid: 157 min

Betyg: 3

PÄ en maskerad trÀffar den unga, ambitiösa Patrizia (Lady Gaga) Maurizio Gucci (Adam Driver) och faller för lockelsen i hans namn. Efter lite bearbetning faller ocksÄ han för henne, och ett tag fÄr de leva lyckliga som Àkta makar innan Patrizias visioner för familjeföretaget Gucci börjar infektera relationen.

Filmen, som Ă€r inspirerad av den sanna historien om mordet pĂ„ Maurizio, visar sig leverera ett rĂ€tt sĂ„ storslaget kvinnoportrĂ€tt. Gaga hinner spela en handfull olika roller. Hon Ă€r en levnadsglad ung brud, en hĂ€nsynslös klĂ€ttrare, en kedjerökande alkoholist som söker rĂ„d hos spĂ„damer, en desperat ensamstĂ„ende mamma och till sist – en mördare. Patrizia Ă€r vacker och frĂ„nstötande, rolig och Ă„ngestframkallande. En i grund och botten maktlös kvinna som försöker klösa sig till toppen i mĂ€nnens vĂ€rld. 

Gaga har samma egenskap som sin motspelare Driver – hon Ă€r totalt nĂ€rvarande och kĂ€nns sĂ„ otroligt levande. DĂ€rför Ă€r det svĂ„rt att förstĂ„ varför man tvingas tillbringa en stor del av filmen tillsammans med Jared Leto som den tröttsamme kusinen Paolo. Trots en hygglig insats frĂ„n Al Pacino förirrar sig andra halvan av "House of Gucci" i kampen om företaget, möten mellan mĂ€n, och tappar mer och mer kontakten med filmens stora tillgĂ„ng – Gaga. Det gör att vad som till en början verkar lovande inte flyger som det bör, och i slutĂ€ndan kĂ€nns som ett slöseri med potential.