MÀktigt nÀr Kjellvander avslutade sommaren i SkottvÄng

Christian Kjellvander flyttade inomhus i SkottvÄng och förförde publiken med virtuost gitarrspel och magisk röst.

Med kompromisslös stringens och dÄnande underströmmar av energi framförde Christian Kjellvander sina lÄtar för inomhuspubliken i SkottvÄngs gruva under sommarens sista spelning.

Med kompromisslös stringens och dÄnande underströmmar av energi framförde Christian Kjellvander sina lÄtar för inomhuspubliken i SkottvÄngs gruva under sommarens sista spelning.

Foto: Per Hellgren

Recension2021-08-29 13:57

Konsert

Christian Kjellvander

SkottvÄngs gruva, Gnesta

LĂ€ngd: 1 tim, 25 min

Antal lÄtar: 12

Han Ă€r flyhĂ€nt, Kjellvander, leker liksom fram sina lĂ„tar, fĂ„r det att se improviserat ut. Han har en trogen publik pĂ„ sĂ„na hĂ€r stĂ€llen som SkottvĂ„ng, dit exil-stockholmarna flyr om somrarna, till stugorna, till utmarkerna. DĂ€r smĂ€lter Kjellvanders musik in perfekt. 

Denna lördagskvÀll flyttade konserten dessutom inomhus, för kallt och ruskigt ute, menade Maria Bystedt, hÄrt slitande Àgare av SkottvÄngs gruva. Och vilken tur för oss. Jag tror inte Kjellvanders show hade gjort sig lika bra utomhus, dÀr hans förtÀtade och dramatiska musik riskerar att förÄngas. Nu fick publiken istÀllet uppleva Kjellvander i sin maximala tÀthet, dÀr rösten dÄnar fram, dÀr hans Telecaster fÄr ur sig ljud man knappt tror Àr möjliga.

Jag har sett Kjellvander spela med band för ett par Ă„r sen, det var en himlastormande upplevelse, en verklig ljudexplosion. Nu var han ensam – men Ă€ndĂ„ lĂ€t det som han hade ett helt band i ryggen. Ärligt talat vet jag inte hur karln gör alla gĂ„nger.

Han Àr lÄng och gÀnglig dÀr han kliver upp pÄ estraden, det Àr fullpackat med folk, utsÄlt sen början av sommaren, han Àr dessutom sÀsongens siste artist. Vinröd gubbcardigan, vit skjorta, knallröda strumpor. Han Àr urtypen av geniet som inte behöver klÀ upp sig för scenen. Eller ocksÄ Àr det precis vad han gör.

KvÀllens lÄtval Àr blandat. FörvÄnande mÄnga av lÄtarna Àr av Àldre snitt, frÄn 2007 Ärs platta "I Saw Her From Here/I Saw Here From Her", medan tonvikten naturligtvis ligger pÄ nyare nummer, som inledande "Baptist Lodge" frÄn skilsmÀssoplattan "About Love and Loving Again" som kom förra Äret.

Kjellvander har en tendens att treva sig fram likt en jazzmusiker dÄ han inleder och avslutar lÄtar, famlar, provar för att sen slÀppa fram all urkraft i ett dÄnande crescendo. Det Àr spÀnnande. Som ofta Àr fallet med bra musiker sÄ vÀxer Kjellvanders lÄtar av att spelas live. "Faux Guernica" och "Process of Pyoneers" Àr typexempel pÄ musikaliskt berÀttande i vÀrldsklass dÀr hela ljudlandskap öppnar sig, stegras, med en oerhörd sÄngröst.

I nya lÄten "Trouble" pÄminner de virvlande underströmmarna av kÀnslor om en ThÄström redo att brisera. I varje lÄt vilar ett ovÀder som mullrar och tidvis bryter fram i ett fullÀndat dÄn. Man stÀller sig faktiskt Äterigen frÄgan: Hur bÀr sig karln egentligen Ät? MÀktigt Àr ordet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!