Matjättarnas vinstkrav sliter på personalen

Ami-Ro Skölds vältajmade film "Butiken" blir ett samhällskritiskt inlägg i den pågående debatten om skenande matpriser.

Personalen blir lidande när vinsten för den fiktiva matkedjan Smart ska öka i Ami-Ro Skölds samhällskritiska film "Butiken".

Personalen blir lidande när vinsten för den fiktiva matkedjan Smart ska öka i Ami-Ro Skölds samhällskritiska film "Butiken".

Foto: Triart

Recension2023-04-13 11:59
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama

Titel: Butiken

Visas på: Bio

I rollerna: Eliza Sica, Arbi Alviati, Daysury Valencia

Regi: Ami-Ro Sköld

Speltid: 120 min

Betyg: 3

Arbetstimmarna hyvlas och villkoren försämras när vinsterna för den fiktiva matkedjan Smart ska öka. Arbetstagarna får slåss om passen, och butiksföreståndaren Eleni känner sig tvingad att avbryta sin föräldraledighet för att få ordning på kaoset. Medan tempot skruvas upp blir kunderna alltmer missnöjda, samtidigt som en ihärdig kamp förs mot den grupp hemlösa som från sopcontainrar livnär sig på affärens matsvinn. Situationen närmar sig kort sagt bristningsgränsen.

Ami-Ro Skölds film "Butiken" landar mitt i den pågående debatten om skenande matpriser och de så kallade matjättarnas vinster. Matbutiken framstår här som ett mikrokosmos av en värld präglad av prekära anställningsvillkor, måttlöst resursslöseri och ett hårdnande samhällsklimat där i slutändan hemlösheten i ett kollektiv i skogen kan framstå som ett utopiskt frihetsalternativ, bortanför rovkapitalismens känslokalla kamp om resurser.

Förutom sin konfrontativa samhällskritik utmärker sig filmen genom sin ensemblefokus, som låter oss möta en rad rollfigurer på butiksgolvet; förutom Eleni stiftas bekantskap med den skuldsatta tvåbarnspappan Aadin och den trevliga men ack så långsamma veteranen Eva. Samtliga gestaltade av skådespelare som åtminstone för mig är befriande okända. Genom karaktärernas skiftande perspektiv får vi en ångestfylld bild av hur en destruktiv arbetssituation får följdverkningar för privatliv och självkänsla. Denna existentiella dimension leder till reflexioner över arbetets värde och pris i våra liv.

Som en del av sin konstnärliga praktik använder sig Ami-Ro Sköld av inslag av animation i sina filmer, och ibland avlöses skådespelarensemblen av leranimationer som intressant nog förstärker filmens fysiska och rent av kroppsliga uttryck. Möglande grönsaker, svettiga pannor och blödande huvuden blir här groteska manifestationer av den röta som har letat sig in i matbutikens innersta. Tillsammans med den väl tilltagna speltiden blir dock animationerna ett uttryck för en viss oförmåga att sålla bland idéer och material, varför filmen i slutändan ger ett något ofokuserat intryck. Med sin fusion av stenhård realism och drömsk utopi är "Butiken" dock en välkommen udda fågel i den svenska filmfaunan.