"Hardings café" förtjÀnar en MichelinstjÀrna

Humoristen Gunnar Harding bjuder in till samsprĂ„k, tankar och tolkningar i den strĂ„lande essĂ€boken "Hardings cafĂ©". TĂ€nk att poesi kan vara sĂ„ hĂ€r roligt – och sĂ„ hĂ€r bra.

Gunnar Harding (född 1940) Àr författare, poet, översÀttare och kritiker. Han Àr Àven ledamot av Samfundet De Nio.

Gunnar Harding (född 1940) Àr författare, poet, översÀttare och kritiker. Han Àr Àven ledamot av Samfundet De Nio.

Foto: Per Kristiansen

Recension2023-01-27 15:58
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jag tÀnker pÄ nÄgra kritikerrader om Gunnar Harding som jag lÀste en gÄng. Om hur rolig han Àr i sina lÀspromenader genom vÀrldslitteraturen och historien. Och hur det gör att han inte kan sÀgas vara postmodernist, för de stackarna saknar ju humor. Han Àr modernist, nyfiken, allvetande, alltid i rörelse.

I sin nya essĂ€bok "Hardings cafĂ©" gör Gunnar Harding en intellektuell minnesfĂ€rd genom författarskap som verkligen har haft betydelse för honom – och som han har översatt. Man kan lita pĂ„ hans omdöme och erfarenhet. "Hardings cafĂ©" förtjĂ€nar en MichelinstjĂ€rna. De flesta namnen överraskar lĂ€saren, och nĂ„gra mer Ă€n sĂ„, de överrumplar. Fantasten William Blake, den erotiske barockprĂ€sten John Donne, den fragmentariska Sulpicia, den förbryllande futuristen Jelena Guro – alla lĂ€sbart fantastiska.

Absolut omvĂ€lvande Ă€r mötet med Hilda Doolittle. Hon tillhörde Ezra Pounds skyddslingar och trĂ€ffade 1912 samman med Pound i London för att fĂ„ hans omdöme om sina dikter. Vilket hon fick – och dessutom goda rĂ„d om strykningar och Ă€ndringar. Mötet blev riktningsgivande för Doolittle. Hennes dikter Ă€r högstĂ€mda lovsĂ„nger, majestĂ€tiskt bjudande och oemotstĂ„ndliga. Hon representerar den klassiska antiken i 1900-talsform, blev en del av det som kallas "imagister", en engelskfödd skola som efterstrĂ€vade antiromantisk klarhet i sin dikt, och dĂ€r stĂ„lblanka romarcitat skymtade vĂ€l i fonden.

För Ezra Pound gick det inte sÄ bra, hans stÄl slipades till fascism, för Hilda Doolittle gick det Ätskilligt bÀttre. NÀr hon ÄterupptÀcktes för nÄgra Ärtionden sedan (hon dog 1961) blev hon ikonisk för bÄde HBTQ-aktivister och feminister. Och förutom det representativa, vilken poetisk kraft! Hon Àr klassikern i vÄr tid, hennes teman Àr personlig universalism i stÀndig dialog med tillvarons öppna och dolda krafter. Hon ÄteranvÀnder myten om Orfeus och Eurydike, men gör den till en för Eurydike rasande uppgörelse med fÄfÀngan och sjÀlviskheten hos Orfeus som inte kan avstÄ frÄn den tjuvtitt som slungar henne ned i dödsriket igen: "sÄ har jag av din arrogans/ och din hÀnsynslöshet/svepts tillbaka/ dit dÀr döda lavar dryper/ död mörja över askgrÄ mossa." Men det fantastiska i Doolittles dikt Àr att hon inte efterstrÀvar kÀrleken i sin kritik, utan faktiskt glömskan, om Orfeus lÄtit Eurydike vara hade nÄgot större Àn passionens sötma vÀntat: "om du lÄtit mig bli kvar/ skulle jag ha gÄtt frÄn likgiltighet/ till frid,/ om du lÄtit mig vila med de döda/ skulle jag ha glömt dig/ och det förflutna."

Gunnar Hardings poeter har inget blygt tilltal, de etablerar suverĂ€nitet och ansprĂ„k, inte dekonstruktion eller babbel. Ett undantag bland gĂ€sterna pĂ„ Hardings cafĂ© Ă€r den mĂ€rklige John Ashbery, amerikanen som lyckades förbli omstridd ett helt liv. Hans poesi Ă€r som vacker prosa, rytmisk och full av kastande associationer, det som kallas "stream of consciousness", ett slags visklek. Ömsom hyllad som kraftfull omdanare, ömsom dissad som banal, en spekulativ posör. Och dĂ€r stĂ„r han, sĂ€ker blir man aldrig, men Ă€ndĂ„ fĂ€ngslas man av raderna. Av nĂ„gon anledning heter dikten "Invaderande procedurer": "Oförmögen att överge anblicken av dig/ klottrar jag smĂ„ krĂ„kfötter i min anteckningsbok, i solskenet/ som bryter fram vid slutet av en plötslig dag av tĂ„rar/ i vĂ€ntan pĂ„ att försonas med mörkrets fascinerande vanvett."

EssÀer

Gunnar Harding

Hardings café: SamsprÄk, tankar och tolkningar

Ellerströms förlag