Dagbok
Andrej Kurkov
Dagbok från en invasion: Den ryska invasionen av Ukraina
Övers. Jesper Högström
Natur & Kultur
Andrej Kurkov är en författare som har haft framgångar med sina melankolisk-absurdistiska skildringar av Ukraina efter Sovjets fall. I "Dagbok från en invasion" möter vi Kurkov (och Ukraina) under de första sju månaderna av 2022. Dagboken inleds med att Kurkov lever ett komfortabelt liv i en hipp del av Kiev. Han reflekterar över en vardag där pandemin, korruptionen och inrikespolitiskt käbbel dominerar tillvaron.
Den ryska uppladdningen vid gränserna är inte mer dramatisk än de tidigare åtta årens ständiga lågintensiva aggression från Kreml. Visst pågår kriget i landets östra delar, men det är avlägset och abstrakt. President Zelenskyj åker på skidsemester. Kurkov tittar till sommarstugan efter en vinterstorm.
Och så kommer invasionen. Det för Kievborna abstrakta kriget i Donbas blir oerhört konkret när raketer skjuts mot deras hem, och den vardagliga förkrigsdagboken förvandlas snabbt till en serie essäer om krig, flykt, identitet, motstånd och historiskt arv. Själva ordet essä kommer från franskans essai, som betyder försök, och "Dagbok från en invasion" är just Kurkovs försök att förstå vad kriget är för något, vad det gör med honom, hans land, hans språk, hans författarskap och hans familjehistoria.
Kurkov har skrivit boken på engelska, trots att hans modersmål är ryska. Han känner att Putin har stulit ryskan och gjort det omöjligt för honom att använda språket. I sammanhanget kan nämnas att förlaget i översättningen konsekvent använder ukrainska namnformer på orter i Ukraina. Ändå har man valt att kalla den illegalt annekterade halvön för Krim, trots att den enligt ukrainsk norm borde skrivas Krym. Författarens eget namn skrivs enligt rysk norm: Andrej, och inte Andrij, vilket hade varit korrekt ukrainska. Det är lätt att sympatisera med viljan att göra sig av med angriparens språk, men mängden inkonsekvenser visar hur svårt det är att få det rätt i alla avseenden. Vem äger egentligen ett namn?
Den stora behållningen med dagboken är det nu som Andrej Kurkov fångar. Intryck av flykt, förvirring och fasor; vardagen i en främmande lägenhet i en främmande stad blandas med tankar kring krigets idé.