Jakob Eklund och Jacob Ericksson glänser på scenen

När den medelålders fotbollsfarsan Andreas möter transpersonen Marcus väcks en känsla inom honom som han bara måste agera på. Det är upptakten till den fina och mycket välspelade teaterföreställningen "Kameliadamen".

Jacob Ericksson och Jakob Eklund har en fantastisk närvaro på scenen och publiken lever sig in i den  tragiska kärlekshistorien.

Jacob Ericksson och Jakob Eklund har en fantastisk närvaro på scenen och publiken lever sig in i den tragiska kärlekshistorien.

Foto: Micke Sandström

Recension2023-03-28 14:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Teater

"Kameliadamen"

Manus och regi: Sunil Munshi, fritt efter Alexandre Dumas d.y.

Medverkande: Jakob Eklund, Jacob Ericksson och Evamaria Björk

Scenografi: Sunil Munshi och Tobias Hallgren

Produktion: Riksteatern

Plats: Nyköpings teater 25 mars, Teater Cosmos, Katrineholm 27 mars och Eskilstuna teater 29 mars

När vi först träffar dem är det på akuten. Den resande bilförsäljaren Andreas (Jakob Eklund), har varit på burlesk-klubb, supit sig full och raglat ut framför en lastbil. Marcus (Jacob Ericksson), som jobbar som drag-artist på klubben, lyckades dra bort Andreas i sista ögonblicket. Men Andreas slog i huvudet i fallet och nu sitter de här i sjukhusets väntrum.

undefined
Den här versionen av "Kameliadamen" är en smart, rolig och fin uppdatering av den klassiska tragedin om den tuberkulossjuka kurtisanen Marguerite och den kärlekskranke Armand i 1800-talets Paris.

Det är en dråplig och rolig scen. Publikens intresse fångas direkt.

Nästa gång de ses har Andreas, som är gift och har två barn, sökt Marcus på klubben och fått veta att Marcus är sjuk. Nu står Andreas utanför dörren till Marcus lägenhet med en bukett slokande tulpaner i handen. Han har inte kunnat sluta tänka på Marcus – sin ängel.

Marcus slår ifrån sig Andreas närmanden. Han har inget behov av äkta kärlek och närhet. Men snart växer ändå passionerad kärlekshistoria fram, som varken ett 35-årigt äktenskap eller en cancerdiagnos rår på. Eller?

"Kameliadamen – är det den där "Jag tror hon kan det!"?, undrar maken när jag ger mig iväg för att se Sunil Munshis smarta uppdatering på Alexandre Dumas d.y.:s klassiska berättelse från mitten av 1800-talet.

Varför skriver jag detta? Inte för att skamma min man för bristande kunskap om fransk, romantisk 1800-talslitteratur. Utan för att en av huvudpersonerna i pjäsen, Andreas, säger exakt samma sak. Ett av flera exempel på att skildringen av denna medelålderskrisande karaktär är både träffsäker och grundad i vår tid.

I den här berättelsen hittar vi många viktiga ämnen som varit på tapeten på senare tid. Från debatten om drag-queens som läser sagor på bibliotek – i pjäsen återkommer scener där dragartisten Marcus högläser ut "Kameliadamen" – till mediernas yrvakna upptäckt om att även personer över 55 har ett kärleksliv och en sexualitet.

undefined
Evamaria Björk spelar Andreas hustru sedan 35 år.

Men det i första hand en livsbejakande pjäs om passion med två fantastiska skådespelare. Jakob Eklund och Jacob Ericksson lyckas gjuta liv och mening i sina karaktärer på ett sätt som får publiken att dra efter andan.