Roman
Maxim Grigoriev
Regnet
Albert Bonniers förlag
Patricia, Etelle, Romain, Alda, Bernardo, Aleksandr â Maxim Grigorievs kortroman "Regnet" för samman ett antal vinddrivna gestalter, inte gamla men heller inte sĂ€rskilt unga, i den nordportugisiska hamnstaden Porto. Medan deras samtal vĂ€lver sig kring varandra eller leder ut i lĂ„nga tankebanor betraktar de samtidens nedslĂ„ende belĂ€genhet, likt de likgiltiga middagsgĂ€sterna i Lotte Lasersteins snart sekelgamla mĂ„lning. Det disiga och blĂ„siga Porto (en plats för industrier och universitet, Ă€nnu ingen renodlad turiststad) Ă€r pĂ„ grĂ€nsen till att bli en metropol likt alla andra. VĂ€nnerna sitter pĂ„ kafĂ©er och barer, tisslar och tasslar, synar varandra noga utan att egentligen fĂ„ nĂ„gonting sagt. De tror pĂ„ idĂ©er, men idĂ©erna verkar pĂ„ nĂ„got vis inte lĂ€ngre tro pĂ„ dem.
Den resignerade stĂ€mning som Maxim Grigoriev hanterar sĂ„ skickligt hĂ„ller samman berĂ€ttelsens uppluckrade form. Regnet â dagligen misshandlat i sĂ€mre böcker â faller vackrare i Grigorievs prosa Ă€n hos nĂ„gon annan svensk författare: "Inför detta regn och dess ljudlösa sorg stod man maktlös och frĂ€mmande. Inför denna förstenade Ă„trĂ„ stod man handfallen, som inför regnet och det enda man kunde, kanske kunde, var att ge upp, att lĂ„ta sig övermĂ€ktigas [âŠ]."
Fukten och vinden och ljuset, som trots alla ideologiska uppslag framstÄr som hela syftet med boken, beblandar sig med mÀnniskornas röster och tystar dem ibland, alltid vid precis rÀtt tidpunkt. Det Àr som i Fernando Pessoas "Orons bok", dÀr bokens mÄnga gestalter i grund och botten Àr en och samma, det vill sÀga Pessoa sjÀlv. MÀnniskorna i "Regnet" har sina namn och egenheter, men de Àr alla lika i sin uppgivenhet.
Liksom i Maxim Grigorievs (av outgrundliga skÀl inte Augustprisade) "Europa" löper mÄnga trÄdar ut över kontinenten. Kartan Àr hos Grigoriev ett tidsplan som sluttar frÄn öst till vÀst. Alla lÀnder Àr förflutna, vissa mer Àn andra, och i Porto Àr det som om mÀnskligheten slutligen hÄller pÄ att knuffas över kanten ut i havet, borttrÀngd av gentrifiering och förvandling. I en annan generation, i ett annat författarskap, hade folk talat om revolution; hÀr framstÄr den som besvÀrlig och pretentiös. Klyftorna vÀxer, saker gÄr överstyr, men i Porto och tusentals andra stÀder sitter man mest och postar inspirerande citat pÄ Instagram. Och det fortsÀtter regna.