Mer humor än julstämning med "Tomten och Bocken"

En julshow kan vara stämningsfull, laddad med eftertanke och ljuv musik – eller ett nästan två timmar långt gapskratt. Frågan är om inte skrattet är att föredra, skriver Catarina Nitz som sett Måns Zelmerlöws och Per Anderssons roliga julshow i Stiga sports arena på onsdagskvällen

Per Andersson och Måns Zelmerlöw har fantastisk kemi på scenen och kompletterar varandra i både humor- och sångnummer, tycker Catarina Nitz.

Per Andersson och Måns Zelmerlöw har fantastisk kemi på scenen och kompletterar varandra i både humor- och sångnummer, tycker Catarina Nitz.

Foto: Annika Berglund

Recension2023-12-06 21:47
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"Tomten och Bocken rider igen"

Per Andersson och Måns Zelmerlöw

Regi: Klas Wiljergård

Sång: Sanna Gibbs

Orkester: Robin Svensson, Marcus Liliequist, Alexander Holmgren, Joacim Backman, Ninni Bautista, Peter Zimny, Nils Janson, Andreas Gidlund och Anderas Landegren, kapellmästare

Publik: cirka 1 800

Plats: Stiga sports arena, Eskilstuna

Betyg: 3

Att matcha ihop Måns Zelmerlöw och Per Andersson för att göra en julshow kanske inte känns helt självklart. Men det är precis vad det är. Måns Zelmerlöw och Per Andersson utgör faktiskt klockren kombo på scenen. Ett radarpar med fantastisk personkemi. De lyfter varandra i en påkostad show full av överraskningar och knäppa inslag.

Föreställningen startar med att de medverkande musikerna luciatågar genom publikhavet sjungandes på Triads "Tänd ett ljus", innan huvudpersonerna gör en storslagen entré i stiliga kavajer och ett maffigt sångnummer i bästa Las Vegas-anda, med ett överraskande avslut, som fullständigt dränker publiken på första parkett i fejksnö.

Sedan avlöser sångnummer och sketcher varandra i ett hysterisk tempo. Per Andersson dyker upp som skruvad allsångsledare, sedan återkommer han i en annan roll som tjänsteman från Socialstyrelsen som vill prata myndighetens nya rekommendationer kring alkoholkonsumtion. Stämningen skruvas upp till max innan Måns Zelmerlöw tar ner det hela och gör en riktigt adventsmysig tolkning av "Koppången" – kvällens allra starkaste nummer.

Komikern och skådespelaren Per Andersson är mångsidig och genuint rolig. Hans scenpersonlighet är otroligt likeable och jobbig på en gång. En kille som inte riktigt fått byxorna att sitta perfekt, som snubblar in i olika situationer och klantar till det, men som alltid har hjärtat på rätta stället och stjäl både showen och publikens hjärtan. 

undefined
När Måns Zelmerlöw och Per Andersson tar farväl av publiken efter drygt en och en halv timme i Stiga Sports Arena har publiken fått sig många skratt.

Måns Zelmerlöw är till viss del Per Anderssons raka motsats, en sexsymbol och svärmorsdröm, som sjunger fint och dansar snyggt. På gränsen till olidligt perfekt, men just som det börjar kännas så skymtar en annan Måns fram, den rara, boy-next-door-killen, som tillsammans med sin parhäst på scenen får visa att han också kan vara rolig, och är en jäkel på att härma Peter Jöback. 

I ett av showens bästa inslag gör Måns Zelmerlöw en träffsäker imitation Peter musikalstjärnan som ska sjunga "O helga natt". Strax kommer även Per Andersson in som Robert Wells. Att skrattårar rinner lite varstans behöver väl knappast sägas. 

Under kvällen får publiken även möta operasångerskan Sanna Gibbs som bland annat gör en mäktig "Ave Maria". 

Tillsammans med Måns Zelmerlöw knockar hon publiken med duetten "Barcelona", som Freddie Mercury sjöng tillsammans med sopranen Montserrat Caballé. Här har fått titeln "Gran Canaria" och en svensk text som handlar om att fira jul på ett charterhotell.

Showen är ojämn. Mellan höjdpunkterna finns en del trötta sketcher med alkoholskämt och andra förutsägbarheter.

Men när jag tänker på mannen i stolen framför mig som verkade ha den bästa kvällen i sitt liv, och att Måns och Per lämnar mig med en go känsla i magen så räcker det långt som uppladdning inför julen.