Show i minimalt FMH-format: Lyxig kväll med Ola Salo

Om man, som Ola Salo uttrycker det, är i "folksamlingsbranschen" har de senaste ett och halvt åren varit en extra lång pina.

"Ikväll är ni kulturmecenater" berömmer Ola Salo publiken i Dufweholms matsal. "Jag vet att priset är saftigt, men ni gör en samhällsinsats. Och avlastar dessutom mina barn som haft mig suttit hemma alldeles för länge".

"Ikväll är ni kulturmecenater" berömmer Ola Salo publiken i Dufweholms matsal. "Jag vet att priset är saftigt, men ni gör en samhällsinsats. Och avlastar dessutom mina barn som haft mig suttit hemma alldeles för länge".

Foto: Eva Axelsson

Recension2021-08-17 14:13
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Show

Ola Salo

med Christopher Dominique på piano

Dufweholms herrgård, Katrineholm

 Jobben försvann hux flux i takt med smittan och folkhälsomyndighetens restriktioner. The Arks planerade återföreningsturné gick åt skogen och själv blev han sittande hemma.

För att påminna oss om att livet faktiskt fortfarande kan vara festligt och dessutom råda bot på sin egen corona-tristess har Salo därför gett sig ut på vägarna tillsammans med pianisten Christopher Dominique. Den sistnämnde strålande på både komp, körande och eget solonummer.

Under sommaren har den minimala sättningen gjort nedslag på ett antal värdshus och hotell och inför en mycket liten publik gett exklusiva middagsshower i en atmosfär så intim att det i princip, om andan skulle falla på, går att ta på underhållarna. ”Jag är dubbelvaccinerad så oroa er inte när jag kommer ut bland borden”. 

Alltså mycket långt från den arena-rock Salo sysslade med som sångare i The Ark och också något helt annat än den färgsprakande föreställning full av effekter som flygturer i taket och dans på balustraden som han senaste var aktuell med på Hamburger Börs i Stockholm hösten 2019.

Senaste veckan har duon besökt Gripsholms värdshus och Dufweholms herrgård och kört både gamla Ark-låtar och covers på Salos favoritartister. Plus ett VÄLDIGT bra mellansnack. Berättelser från Salos egen karriär blandat med anekdoter om kollegor och idoler: Peter Jöback, David Bowie, Frank Sinatra, Freddie Mercury.

Vi får bland annat detaljer från den mycket unge Olas inhopp i musikalen ”Kristina från Duvemåla” på Malmö opera 1995 och hur han fick noterna till ”Guldet blev till sand” sig hemsända till prästgården utanför Växjö långt innan någon annan hört det som så småningom skulle bli ett av Ulvaeus/ Anderssons största avtryck.

– När jag första gången lyssnade på demon tänkte jag: "Det där var en tradig låtjävel. Låter ungefär som ”Gamle Svarten”

Vilket han ledde i handfast bevis för att därefter åskådliggöra hur Frank Sinatra fått till sitt röstläge genom att härma en trombon...

Uppflugen på en stol spelandes på kristallkronan i matsalstaket visar Ola Salo under dryga två intensiva timmar vilken fullblodsentertainer han är: Röst, dans och snack sitter som en smäck också utan arenornas alla tekniska finesser.

En lyxig kväll på herrgården - för att travestera hans idol Farrokh Bulsara i Queen.