Sverigepremiär i Eskilstuna – man tackar!

Recension2015-03-12 15:39
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den ekvilibristiske, flyhänt virtuosa unga USA-organisten Nathan Laube lockade till fullsatt Klosters kyrka, då han på söndagsaftonen konserterade med ett blandat program, ägnat att demonstrera kyrkans båda orglar.

En Bachtoccata i Ess, Mendelssohns Variations Serieuses i transkription från pianooriginalet, en fantasie av Saint-Saëns, Mozarts kända Adagio och Allegro i f-moll samt Reubkes storlinjiga c-mollsonat fyllde ut två konserttimmar.

En stor bildskärm i kyrkans kor gav publiken möjlighet att se Laubes spel på orgelläktaren, uppskattat av många. Vår tids teknik!

Unge mr Laube serverade de mest hisnande virtuosa kaskader, briljant halsbrytande figurationer och extatiska ackordkulminationer. Amerikanska organister skriver ofta om orkester- och pianoverk för orgel till spektakulära succéverk: denna afton spelades alltså Mendelssohns variationer men också Rachmaninoffs kända g-mollpreludium för piano i orgelversion. Detta stycke fick något av biograforgel över sig, vad nu Rachmaninoff skulle ha tyckt om det...

Reubkes c-mollsonat, en clairobscurartad musik, fylld av kromatik men också med våldsamma kulminationer och meditativa drömlandskap. Reubkes studier för Liszt framkom med ovedersäglig råge. Kraftfulla fugerade marschrytmer i finalen avlockade den unge orgelmaestron ett mirakulöst spel som länge kommer att ligga kvar i hörselminnet.

Vi tackar extra för att Laube hörsammade Klosters organist Maria Helmérs inbjudan till Eskilstuna, ett initiativ som manar till efterföljd.