Skolfilm trogen barnens världen

Lagom till skolstarten bjuder "Playground" på en intensiv skildring av institutionen som på ett eller annat sätt formar våra liv.

Nora (Maya Vanderbeque) börjar skolan och inser snart att hennes storebror är mobbad. "Playground" vann 2021 kritikerpriset i Cannes.

Nora (Maya Vanderbeque) börjar skolan och inser snart att hennes storebror är mobbad. "Playground" vann 2021 kritikerpriset i Cannes.

Foto: Folkets Bio

Recension2022-08-24 10:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama

Titel: Playground

Visas på: Bio

I rollerna: Maya Vanderbeque, Günter Duret, Lena Girard Voss

Regi: Laura Wandel

Speltid: 73 min

Betyg: 4

Ett tårfyllt farväl vid skolgårdens portar, och Nora korsar för första gången gränsen till den nya miljö där hon ska tillbringa merparten av sin återstående barndom. Den franska originaltiteln "Un monde" talar sitt tydliga språk; detta är en skildring av skolan som ett universum i sig, bortom föräldrars vakande omsorger. En värld som är bekant för oss alla, och vars upplevelser kan kasta sina skuggor långt in i vuxenlivet.

Den internationella titeln fokuserar i stället på filmens ödesdigra skådeplats. Mellan korta utsnitt från klassrum, gymnastikundervisning och matsal, är det till skolgården vi ständigt återkommer. Där fotboll ska spelas, vänskaper formas och hierarkier byggas och upprätthållas. När Nora upptäcker att storebror Abel ligger illa till i hackordningen får hennes interventionsförsök efterverkningar även på syskonrelationen.

Filmen lämnar aldrig skolans värld, och ger oss endast minimalt med information om syskonens liv utanför dess gränser. Kameran befinner sig konsekvent på barnens nivå, och är följsamt fastklistrad vid Maya Vanderbeques fotogeniska ansikte, medan de vuxna talande nog ofta befinner sig ur fokus i bildernas bakgrund. Tack vare intensiv klippning och en ovilja till förenklingar förmedlar "Playground" en koncentrerad uppsättning intensiva och berörande scener från skolans mikrokosmos.