Fotograf besatt av storstadens myller

Stark tidsresa till 1980-talets Taiwan i Edward Yangs mästerliga Taipei-skildring "The terrorizers".

Ett brott binder samman livsödena hos ett äkta par, en smågangster och en amatörfotograf besatt av att fånga Taipeis storstadsmyller.

Ett brott binder samman livsödena hos ett äkta par, en smågangster och en amatörfotograf besatt av att fånga Taipeis storstadsmyller.

Foto: Central Motion Picture Corp.

Filmtips2022-07-20 10:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Drama

Titel: The terrorizers

Strömmas hos: Mubi

I rollerna: Cora Miao, Lee Li-chun, Ma Shao-chun

Regi: Edward Yang

Speltid: 109 min

Under 1980-talet slog Taiwan igenom stort som filmnation, med en generation av regissörer som skildrade nationens brokiga historia såväl som sin egen samtid. Hos strömningstjänsten Mubi finns nu dokumentären "Flowers of Taipei" – en perfekt introduktion till rörelsen som även visar på dess stora inflytande för efterföljande asiatiska filmskapare. Vid sidan av dokumentären återfinns också långfilmen "The terrorizers" från 1986 – ett verk av filmgenerationens kanske främste företrädare: Edward Yang.

Influerad av Michelangelo Antonionis minimalistiska 1960-talsfilmer ramar Yang in sina betraktelser av urban alienation och dysfunktionella relationer med förfrämligande bilder av stadslandskap och vardagliga objekt. Ett brott binder på ett nästan omärkligt sätt samman livsödena hos ett stagnerat äkta par, en kvinnlig smågangster och en amatörfotograf besatt av att fånga Taipeis storstadsmyller. Fotografen är likt Jeff i Alfreds Hitchcocks "Fönstret åt gården" den som i slutändan ser sambandet i en intrikat händelsekedja.

"The terrorizers" kräver onekligen en del i form av publikens koncentration, men den är också en god introduktion till Yang, vars filmkarriär avslutades alltför tidigt med den episka familjeberättelsen "Yi yi" (2000). Filmen är också en värdefull möjlighet att ta del av ett i Sverige alltför sällan visat konstnärskap.