Fler spel bjuder in till virtuellt fotograferande

På några år har fotolägen i spel gått från ovanligt till stapelvara. Både i mindre och större spel går det allt oftare att frysa bilden och ta en stillbild. –Jag kan inte se någon anledning att man inte skulle ha det i ett spel i dag, säger Dmytro Sjevtjenko på Ubisoft.

"The gunk" är ett exempel på att även mindre spel med relativt små medel kan bygga in fotolägen.

"The gunk" är ett exempel på att även mindre spel med relativt små medel kan bygga in fotolägen.

Foto: Gustav Sjöholm/TT

Spel2022-11-03 05:00

I takt med att spelens grafik blir allt mer visuellt avancerade har fotolägen, eller "photo modes" på engelska, blivit allt vanligare.

Utvecklingen har gått snabbt. 2014, när "Infamous: Second son" släpptes med fotoläge var skaparna Sucker Punch något av pionjärer. Nu är det snarare ovanligt att grafiskt avancerade spel saknar funktionen.

Mängder med spelare delar med sig av sina bilder på nätet, internationella fototävlingar inom fältet har börjat dyka upp och spel använder inte sällan möjligheten att ta bilder som en del av marknadsföringen.

"Det är fantastiskt"

Dmytro Sjevtjenko, som arbetar på Ubisoft Kiev, var en av dem som tog fram fotoläget till förstapersonsskjutaren "Far cry 5" 2018. Fotoläget släpptes som ett tillägg i en så kallad patch.

– Det var något nytt och intressant då. Det fanns inte så många spel med fotolägen och var inte så vanligt i branschen.

Vad som gjorde att spelet passade bra var bland annat en stor öppen värld, med för den tiden vacker grafik. Omkring sju-tio personer jobbade med tillägget ett par månader. Ett fotoläge innebär normalt sett att spelet pausas, och spelaren kan röra kameran fritt, ställa in exponering, bländare och slutare och ibland kontrollera ljus, addera filter och liknande.

– När det sedan släpptes var hela gruppen chockad över hur det användes. Även om vi försökte att föreställa oss så kunde vi inte ana. Folk är så kreativa, det är fantastiskt, säger Sjevtjenko.

Blommor från ovan

Fawzi Mesmar jobbar på en övergripande avdelning på speljätten. Han konstaterar att skaparna numera tar fotolägen i beaktande redan tidigt i utvecklingen, och berättar att blommorna på ett fält i den historiska actiontiteln "Assassin's creed odyssey" är arrangerade i företagets logotyp, något man bara ser om man som spelare lyfter kameran högt upp i luften i fotoläget.

– Det är nästan som att spelaren och utvecklarna gör en "hive five", och uppmuntrar spelare att utforska mer med fotolägena.

Han ser det som att spelares kreativitet släpps loss med fotolägen.

– Det används av många olika typer av spelare. Det finns de som är konstnärliga, vissa som gillar de sociala aspekterna – som vill dela sina upplevelser – och vissa som bara vill göra knasiga saker – eller se delar av spelet som man inte hade tänkt.

De knyter an till den typ av gemenskap kring spel som frodas på sociala medier som Twitch och Discord och forum som Reddit.

– Fotolägen hjälper spelarna att ta skärmbilder på sätt som inte ens vi kan föreställa oss, det berikar den gemenskapen.

Fotolägena blir dessutom mer avancerade, och när förra årets "Far cry 6" släpptes hade Kievkontoret byggt in system som låter fotografen ta kontroll över partikeleffekter, ljuskällor och "klistermärken".

Sjevtjenko har svårt att se att något spel skulle släppas utan fotoläge.

– Det är en sådan fantastisk funktion som låter folk använda sin kreativitet, säger han.

"Fler spelade spelet"

Det är inte bara spel med enorma budgetar som klämmer in fotolägen. När svenska Thunderful arbetade med sitt "The gunk" lyckades man inte få med ett vid släppet, till chefsprogrammeraren Jarl Larssons förtret.

– När vi såg att spelet började ta form, och hur fint det blev, så kände jag att det här var ett perfekt spel för ett "photo mode". Jag tycker själv att det är väldigt kul att använda dem i andra spel, berättar han.

Men när skaparna såg att spelare lade ut egna bilder efter släppet, så bestämde de sig för att göra ett försök. På ungefär en månad byggde regissören Ulf Hartelius och Jarl Larsson ett fotoläge som släpptes i en uppdatering.

– Det gjorde att det var betydligt fler som tog bilder, och det var många som uttryckte mycket uppskattning, säger Hartelius.

– Det är väldigt kul att följa, för det dyker fortfarande upp nya bilder. Det finns några väldigt hängivna fotografer som fortfarande startar "The gunk" ibland och tar lite bilder, säger Larsson.

Fotoläget blev omskrivet på Xbox blogg, och skaparna tror att det, i och med att bilder spridits på spelet, har gjort att fler fått upp ögonen för titeln.

– Jag vet att många kommenterade bilderna och blev nyfikna. Jag har tyvärr inte sett några siffror, men jag är övertygad om att det i sin tur gjorde att fler spelade spelet, säger Hartelius.

Svenska "The gunks" kontrastrika miljöer på en okänd planet går att föreviga via det inbyggda fotoläget.
Svenska "The gunks" kontrastrika miljöer på en okänd planet går att föreviga via det inbyggda fotoläget.
Fakta: Vem äger bilden?

Att fotolägen har blivit vanligare väcker en del frågor. Vad får man göra med en bild som har tagits ur spelet – och vem äger rätten till den?

Den grundläggande upphovsrätten för allt i spelet – dels helheten, dels miljöer, figurer och detaljer – ägs vanligtvis av spelbolaget (som förvärvat den av upphovsmännen).

Om det går att känna igen delar av originalet i bilden, exempelvis vilket spel bilden är taget i, kan man som som fotograf använda sig av bilden privat – men inte exempelvis trycka upp affischer för försäljning utan tillstånd.

"Att lägga ut något på internet är att göra det tillgängligt för allmänheten, och det kräver upphovspersonens tillstånd", säger Anna Hammarén, lektor vid Högskolan Väst, som bland annat forskar kring upphovsrätt.

Fotografen kan få ett visst upphovsrättsskydd enligt den så kallade bearbetningsrätten, så att exempelvis spelbolaget inte utan tillstånd kan använda sig av hens bilder.

När den tagna bilden är så pass unik att den anses vara fristående från originalet – kan den betraktas som ett nytt verk.

"Då behöver fotografen inte bry sig om originalet, men det verkar inte troligt i de här fallen", säger hon.

Spelskapare kan till stor del dessutom reglera vad de vill tillåta och inte i sina fotolägen via användaravtal, till exempel att fotografen helt avstår bearbetningsrätten. Ett sådant avtal kan godkännas av spelaren genom att exempelvis klicka i en ruta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!