Lucas Lindström växte upp i Nykvarn, bor i Södertälje och driver till vardags eget företag som sociala medier-strateg. Känns hans ansikte bekant? Då har du säkert redan sett honom i hans arbete med några av de sörmländska företag som hans bolag GRW Media jobbar mot – kanske via Padel Arena Strängnäs, Balanze gym eller Fastighetsbyrån.
– Vårt mål är att hjälpa företag med sina sociala medier, och att se till att de får ut någonting konkret av sin marknadsföring, säger Lucas Lindström, som startade sitt bolag redan vid 20 års ålder.
Men resan mot att bli egenföretagare började långt innan dess, och har sin grund i Lucas intresse för en ruff extremsport byggd på asfalt, betong och fyra hjul.
– Jag var tidigare professionell skateboardåkare. Jag hade en Youtube-kanal där jag filmade och dokumenterade mina resor inom skateboardåkningen. Det gav inte svinmycket pengar, men man fick resa runt och tävla i hela Europa, säger Lucas Lindström.
I samband med sina skateresor och sin Youtube-kanal fick Lucas upp ögonen för det växande fenomenet sociala medier. Under gymnasietiden fick han prova på att starta sin egen UF-verksamhet, och insåg snabbt att om han skulle ge sig ut på arbetsmarknaden så skulle det vara på hans villkor. Den traditionella skolvägen var inte för honom.
– År 2020 anställde jag mina första kollegor. Vi har i dag vårt säte i Södertälje men jobbar i hela Sverige med allt från e-handlare till hantverkare och mäklare, säger Lucas Lindström.
Och vips, så hörde TV4 av sig om tv-serien. Lucas blev kontaktad av produktionen en måndag och började filma samma fredag. Han är inte bara den yngsta deltagaren – flera av de andra är mer än dubbelt så gamla som honom.
– I början var jag sjukt nervös. Jag såg de andra som hungriga vargar som skulle släppas loss. Men sedan kom vi igång, och jag insåg att man kanske inte var så jäkla off ändå, säger Lucas Lindström.
Under onsdagens avsnitt delades deltagarna in i två lag och gavs sedan uppgiften att designa en ny åkattraktion till Gröna Lund i Stockholm, komplett med en 3D-presentation och affisch.
Går du igång på den typen av utmaningar?
– Jag gick nog varken igång på resan till Rom i första avsnittet eller på Berg-och-dalbanan i det andra. För mig var utmaningen att du fick göra något du aldrig tidigare gjort, och att försöka göra det så bra som möjligt.
Är det en representativ utmaning för hur livet som entreprenör kan se ut?
– Ja, absolut. Själva konceptet att göra något man aldrig gjort, utan särskilt mycket hjälp, känns ganska on point.
Finns det en trend hos unga svenskar att skapa sina egna drömjobb istället för att söka dem?
– Ja, det är en stor förändring som sker. Mitt företag driver en onlineutbildning där vi redan hjälpt nästan 100 personer runtom i landet att starta egna marknadsbyråer. Där ser vi att även om man är yngre och vill göra sin grej så kan man komma långt. Genom att medverka i programmet hoppas jag kunna peppa och pusha nästa generations entreprenörer. Jag tror inte att skolvägen alltid är det som krävs för att lyckas. Skolan har inte gett mig något som jag har nytta av idag förutom att visa mig att jag inte ville gå den vanliga vägen.