Med öga för de utsatta

Det går en rak linje från Knutte Westers tidiga år i Eskilstuna till hans utställning "Ofrivilliga nomader" som öppnar på konstmuseet i dag, lördag.

1 februari 2014 05:31

— Min farmor Hervors berättelser om sin egen barndom har aldrig lämnat mig, säger Knutte Wester som i samband med vernissagen tilldelas ett av Sveriges största kulturstipendier ur Carl-Axel Vale´ns stiftelse och dessutom får motta Eskilstuna konstförenings stipendium för 2013.

Knutte Westers utställning på Eskilstuna konstmuseum består av sex bronsskulpturer och tre videoverk. Samtliga har på olika sätt anknytning till barn som lever i utsatthet: Asylsökande barn, barnhemsbarn, gömda barn.

Det är 15 år sedan Knutte Wester lämnade Eskilstuna för studier på konsthögskolan i Umeå. Redan under studietiden provade han nya vägar: Ett år flyttade han hela sin ateljé till en flyktingförläggning i Boliden.

— Min fru, som då var min flickvän, är socialarbetare, det spelade nog in. Det kändes som om jag kvävdes på konsthögskolan. Men min farmor Hervors historia har påverkat mig mest.

Knutte Wester gick inte på dagis under sina första år. I stället fick han vara hos farmor.

— Hon föddes som horunge i Stockholm 1909 och fick från första början känna av att hon inte räknades. Hervor berättade om sin ständiga önskan att få känna sig önskad. Gång på gång blev hon förvisad och bortkörd. Hennes lillasyster såldes på auktion och själv bodde hon en tid på ett ställe för hemlösa som kallades Husasylen. Tallrikarna de åt på var till och med märkta med "Asyl för fattiga".

Det är sin farmor Knutte Wester ser i de barn han arbetat fram skulpturerna tillsammans med. I Boliden blev han vän med Gzim, en pojke från Kosovo vars liv blivit både dokumentärfilm och flera skulpturer.

Under en stipendievistelse i Riga arbetade Knutte Wester på ett barnhem med att ta fram ett monument över stadens undanskuffade barnhemsbarn. "Monument without a home" fick stor uppmärksamhet i Lettland och det var meningen att det skulle placeras på järnvägsstationen i Riga.

— Men sedan var det någon som satte stopp, det ansågs väl för kontroversiellt.

I Sverige har han arbetat tillsammans med barn som länge levt gömda. Ett av resultaten är "Ett litet sår som måste ses om" med flickan som kör sina rötter framför sig i en skottkärra.

Varje skulptur är sammansatt av avgjutningar av olika barn och Knutte minns flickan på barnhemmet i Riga som plötsligt fick veta att hon skulle adopteras till Italien.

— Vi fick skynda oss att göra ett avtryck så att hon också fick vara med. När skulpturen var färdig några dagar senare var hon redan borta.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa