För två år sedan kritiserades Eskilstuna Energi och miljö (EEM) för bristande information till de boende i Kjula, Ramshammar, Svista, Hagnestahill och Gredbylund efter att företaget uppmätt halter av koliforma bakterier i VA-nätet. EEM lovade då att ser över om de kunde förbättra informationen till sina kunder.
Under tisdagen var det åter skarpt läge. Och det går redan nu att konstatera att EEM inte gjort sin hemläxa.
På tisdagskvällen gick EEM ut med en kokningsrekommendation av kranvattnet till alla hushåll som får sitt dricksvatten från Hyndevads vattenverk. Och det får nästan alla i Eskilstuna. Det är bara de boende i Österby, Näshulta, Bälgviken, Alberga och Ärla som inte berörs.
EEM beskriver det som en försiktighetsåtgärd efter att en distributionsledning skadats under ett markarbete vid vattenverket. Det går därför inte att ”utesluta påverkan på dricksvattenkvaliteten”.
Har det gått hål i ledningen kan bakterier och parasiter ha tagit sig in i systemet. Om det är tillräckligt för att vara farligt eller inte återstår att se. Men med dricksvattnet kan man inte chansa. Det är därför bättre att rekommendera kokning än att inte göra det.
I tidningens kommentarsfält och i den chatt som hölls på Eskilstuna-Kurirens webbsida under tisdagskvällen ifrågasätter flera läsare varför det tog så lång tid, från att vattenledningen skadades till kokningsrekommendationen skickades ut.
Det är en fråga som EEM bör besvara.
Till tidningen säger Andreas Bander, tillförordnad chef för vatten och avlopp vid Eskilstuna Energi och Miljö att incidenten inträffade under förmiddagen. EEM stoppade pumparna kvart över elva, så snart företaget såg att de ”hade en påverkan på dricksvattenkvaliteten”.
Ändå dröjde det ända till kvällen innan informationen via ett pressmeddelande från Eskilstuna kommun skickades ut.
Till skillnad från 2022 verkar en funktion ha fungerat bättre. Då skickades inte något meddelande ut via EEM:s egen SMS-tjänst. Det gjordes den här gången. Däremot verkar bolaget inte ha använt sig av sociala medier för att sprida informationen.
I övrigt verkar de anställda ha använt sig av samma krisplan som 2022. Man lutar sig tungt på ett pressmeddelande, nyheter i lokalmedia och information på sin egen webbsida. Det är inte fel, men det behövs mer än så.
Det kanske är en ren slump men 2022 låg EEM:s webbsida nere under kvällen. I år varnade bolaget för att det kan förekomma störningar på vissa funktioner på webbplatsen, eftersom man uppdaterade sina system under tisdagskvällen.
Man häpnar.
När stora delar av de boende i Eskilstuna uppmanas koka sitt vatten. När EEM:s webbsida är den primära källan för information, då bör en av de första åtgärderna vara att stoppa uppdateringen.
Varför har EEM inte bättre krisplaner? Kontaminering av dricksvattnet inträffar med jämna mellanrum. 2022 konstaterade företaget att informationen behövde förbättras. 2024 har inte mycket hänt.