69 procent av de svarande mellanstadieeleverna i en enkätstudie som SVT låtit utföra uppger att de varje vecka har svårt att koncentrera sig, på grund av stök i klassrummet.
Oordning i klassrummen har olika stor inverkan på eleverna. Allra mest påverkas elever med någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, exempelvis adhd eller autism. Men även många elever, utan diagnos, är känsligare än andra för störande miljöer.
I SVT:s undersökning uppger en fjärdedel av eleverna (24 procent) att deras koncentration störs varje dag av stöket.
Elever som inte lär sig allt de ska i mellanstadiet, får svårare att klara högstadiet och gymnasiet. Därför är det här en fråga som borde ligga högt på skolornas, kommunpolitikernas, myndigheternas och rikspolitikernas dagordning.
Det gör den också och har gjort det länge. Ändå förbättras inte skolmiljön.
”Ordningsproblemen yttrar sig mest på högstadiet och gymnasiet, men det finns också en uppfattning om att det sker en förskjutning nedåt”, sade den dåvarande utbildningsministern Jan Björklund (FP) till SR Ekot för tio år sedan när han tillsatte en utredning om ordning och reda i skolan. Han pekade ut ordningsproblemen som en av huvudorsakerna till de dåliga resultaten i den svenska skolan.
Sedan dess har problemen halkat ned till mellanstadiet och skolresultaten är fortfarande ett bekymmer. Ändå finnas det inga tydliga och klara handlingsplaner för hur lugnet och ron ska kunna sänka sig över klassrummen.
”Det här är ett systemfel som drabbar både lärare, elever och samhället,” säger Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges lärare till SVT. Hon konstaterar att det är stökigt i många klassrum – men att man får vad man betalar för. När organisationerna ständigt slimmas finns det till sist bara en ensam lärare kvar som ska hantera en stor grupp elever.
Lärare som alltför många gånger har bristande kunskaper i ledarskap och konflikthantering. Endast 16 procent av de nyexaminerade lärarna tycker att deras utbildning förberett dem väl eller mycket väl för att de ska kunna hålla ordning i klassrummen och skapa studiero, visar en undersökning från Ungdomsbarometern/Näringslivets skolforum som SVT rapporterar om.
Skolforskare som SVT intervjuat framhåller att läraren är den viktigaste faktorn att skapa ordning i klassrummet. Bristerna i utbildningen får därför konsekvenser.
Tyvärr verkar inte detta ha gått upp för den nuvarande utbildningsministern Johan Pehrson (L), Han säger till SVT att elever och föräldrar bär det största ansvaret för att det ska vara ordning i skolan.
Elever och deras föräldrar har också ett ansvar. Men framför allt behöver lärarna i klassrummen ha rätt kompetens samt få de verktyg och stöd som behövs för att skapa lugn och ro i klassrummen.
Johan Pehrson borde därför som ett första steg se till att lärarutbildningen förser studenterna med tillräckliga kunskaper.
Allt annat är ett svek mot lärare och elever.