När skolorna nu planerar för höstterminen bör de också börja förbereda sig för framtida kriser.
Även under en pandemi är det viktigt att så mycket undervisning som möjligt bedrivs i klassrummet. I skolan utvecklas och växer barn socialt. Många hittar även sina intressen och får vänner under grundskole- och gymnasieåren. Det är också i skolan som de allra flesta elever lär sig bäst och mest. Vilket konstaterades nyligen i tidningen av flera sörmländska skolchefer.
Därför är det viktigt att politiker och beslutsfattare inom skola förbereder sig för fler kriser. Det kan handla om ytterligare coronautbrott eller andra epidemier.
När skolor byggs eller renoveras bör de utformas på sådant sätt att de kan hantera olika typer av kriser. Inte allt går att planera för men är skolledningen osäker finns det experter att prata med.
Myndighetsrapporter, lärare och elever vittnar om att mycket fungerat bra med distansundervisning. Men vissa saker har varit ett misslyckande. Enligt Monica Widelund, skolchef för gymnasieskolan och gymnasiesärskolan i Eskilstuna är det många elever som tidigare klarat sig bra i skolan som inte gör lika bra ifrån sig med distansundervisning. Samtidigt, förklarar hon, har de digitala verktygen inneburit att elever som annars ofta skolkar eller är sjuka lättare kan delta i lektionerna.
Många barn har mått och mår fortfarande dåligt. De har känt sig ensamma i isoleringen, oroliga för pandemin och för låga betyg. De med svåra hemförhållanden har det varit särskilt tungt för. Förutsättningarna och förmågan att plugga hemifrån skiljer sig mellan personer och ålder men i många fall brister koncentration och disciplin. Sådant innebär sämre betyg och lärande och begränsar framtida möjligheter i jobb och studier.
Det är konsekvenser politiker och opinionsbildare som krävt hårdare nedstängningar många gånger ignorerat.
Detta måste skolorna komma ihåg när de åter öppnar i höst. Skolverksamheter ska kunna ställas om snabbt om nya covidutbrott uppstår. Lärare och annan skolpersonal måste också fånga upp de elever som under pandemin halkat efter i undervisningen.