FortsĂ€tter det att lĂ„ta i politiken som under vintern och vĂ„ren, och nu i Almedalen, ges vĂ€ljarna inte en hĂ„llbar och riktig bild av ekonomin de kommande Ă„ren. Det Ă€r alltför vanligt med en blandning av osaklig svartmĂ„lning av Sveriges ekonomiska utveckling och vĂ„rdslös löftespolitik â inriktad pĂ„ att dela ut köpkraft eller hindra alla skattehöjningar, oavsett vilken skatt det gĂ€ller.
Fördyringen som drabbat oss det gÄngna halvÄret sÀnker för en tid framÄt reallönerna. Men det motsvarar bara en mycket liten del av den nÀstan oavbrutna ökningen av svenskarnas köpkraft under 25 Är.
Kompensation ur statskassan för dyr energi ska inte vara huvudinriktningen, utan en fortsatt aktiv strÀvan att frigöra oss frÄn fossilberoendet och minska riskerna i framtiden.
Kostnaderna för försvar och ÀldrevÄrd, som ofrÄnkomligen kommer att öka snabbt, handlar frÀmst om att anstÀlla och behÄlla personal, och vad gÀller försvaret Àven om materiel. SÄdant krÀver skattepengar, Àven om det samtidigt gÄr att bli av med en del andra statsutgifter. De moderata försöken att utlova billigare motorbrÀnslen och samtidigt pÄstÄ sig inte vilja Àndra nÄgra andra skattesatser uppÄt Àr inte ekonomiskt trovÀrdiga.
En del ledande socialdemokraters dunkla tal om nĂ„got slags âvĂ€rnskattâ Ă€r enbart missriktat och blir negativt för vĂ€lfĂ€rd och statsfinanser ifall det visar sig gĂ€lla en höjd inkomstskatt pĂ„ arbete.
Det som Ă€r viktigt Ă€r tvĂ€rtom, att finansiera ökade utgifter med andra slags skatter och med besparingar, men samtidigt hĂ„lla ner skattebördan pĂ„ arbete â och ha likvĂ€rdiga villkor för lönearbete och företagares arbete. Samtidigt ska trygghetssystemen fungera sĂ„ att Ă€ven de frĂ€mjar arbete.
För att ha statsfinanserna i ordning skulle det behövas parlamentariska majoriteter som kan hÄlla ihop om detta. NÄgra sÄdana Àr nu inte i sikte. Magdalena Andersson har inget sÄdant stöd frÄn VÀnsterpartiet. Att Ulf Kristersson pÄstÄr sig ha en handlingsduglig och samlad majoritet av fyra partier Àr minst lika ihÄligt.
Det kan pÄminnas om vad det parti som Kristersson bygger hela sin strategi pÄ presterade för mindre Àn tvÄ Är sedan. DÄ föreslog SD i riksdagen en snabb och stor utdelning av pengar att handla för, till alla i landet utom utlÀndska medborgare, med hela 92 miljarder kronor pÄ ett brÀde, utan hÀnsyn till om man hade hur mycket arbete som helst eller var illa drabbad av pandemin.
Metallarbetare Petter pÄ ett sörmlÀndskt verkstadsgolv och hans fru och tvÄ skolbarn skulle fÄ 40000 kronor. Metallarbetare Paavo pÄ samma verkstadsgolv, finlÀndsk medborgare, och hans fru och tvÄ skolbarn skulle fÄ noll kronor.
SÄ ser Ulf Kristerssons pÄstÄdda finanspolitiska regeringsunderlag ut, i frÄga om löftespolitik och ansvar för statsfinanser.
Samma del av det Kristerssonska regeringsunderlaget har under lĂ„nga Ă„r, fram till helt nyligen, inte bara bekĂ€mpat svenskt Natomedlemskap utan ocksĂ„ det nĂ€ra Natosamarbete som Moderaterna, Socialdemokraterna och övriga partier â alla utom V och SD â deltog i att bygga upp.
Kristerssons regeringsunderlag Àr lösan sand, i finanspolitik som i sÀkerhetspolitik.