Flera regioner, däribland Sörmland, har inom Mälardalsrådet, skrivit ihop sig om prioriteringar för att järnvägstrafiken i Mälardalen ska fungera för den ökande pendlingen.
Rapporten konstateras bland annat att pendlingsresorna mellan regionerna ökar. Långväga resor med fjärrtåg ökar inte i samma utsträckning. De samhällsekonomiska kalkylerna kring arbetspendlande bör därför räknas om. För att fler ska komma till jobbet i tid, behöver regiontågen prioriteras upp. Bättre samordning behövs också mellan regionala kollektivtrafikmyndigheter och trafikoperatörer.
Underlaget som används i rapporten är rådets Systemanalys 2020, som släpptes i april. Slutsatserna är i linje med det som föreslagits tidigare år.
Jobbpendlingen till Stockholmsregionen, i synnerhet Stockholms stad, ligger högt på rådets prioriteringslista. Där finns det många arbetstillfällen och efterfrågan på persontransport dit och tillbaka är stor. Järnvägarna dit från Uppsala, Västerås och Eskilstuna behöver bli ännu bättre, konstateras det bland annat. För att möta den ökande efterfrågan i Sörmland behövs mer tågtrafik mellan Strängnäs och Södertälje, något som föreslås vara på plats inom tio år. Dubbelspår hela sträckan mellan Strängnäs och Eskilstuna väntas dock först efter 2030.
Att ha goda förbindelser till huvudstadsregionen är inte nog om man vill förbättra transporterna mellan regionerna. Det bör därför inte enbart handla om tåg och räls till huvudstaden. Också över Mälaren behövs bättre förbindelser. Södra Västmanland och norra Sörmland delar arbetsmarknad och högskola. För att nyttja detta bäst är det viktigt att utöka pendlingsmöjligheterna. I synnerhet sträckan Eskilstuna-Västerås behöver rustas upp och klara tätare trafik.
Mälardalsrådets förslag om dubbelspår och utökad kapacitet för Svealandsbanan och UVEN-tågen på sträckan mellan Eskilstuna och Kvicksund innan 2030 är klokt. Kvicksund är ett viktigt läge för bostadsbyggande, och bör få fler avgångar än planerat, annars är risken att en ökad efterfrågan missas.
Att förbättra färnvägen även från Kvicksund riktning mot Västerås är också bra. Det borde inte behöva vänta till efter 2030.
Fler och fler reser över kommun- och regiongräns för att ta sig till jobbet. Men för att människor ska kunna fortsätta att ta jobb på annan ort än i den egna kommunen måste tröskeln för resande sänkas. För att slippa flyttkostnader och få bo kvar där de bor, och inte behöva rycka upp sina barn från skola och vänner, behövs goda tågförbindelser. Det är också en fråga om klimat. Underlättas kollektivtrafikresande kan fler gå från växthustunga bilar till att ta tåget.