Det är oförlåtligt att köra fort utanför skolor

Tänk på att planera din körning. Du tjänar inte många minuter på att köra för fort.

Tänk på att planera din körning. Du tjänar inte många minuter på att köra för fort.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Ledare2020-11-27 05:00
Detta är en ledare. Eskilstuna-Kuriren är en liberal tidning.

Det var bra att det fanns trafikpoliser på plast på Skogvaktarvägen i Eskilstuna förra veckan. 24 bilförare stoppades för fortkörning. Huvuddelen av fartsyndarna var föräldrar som nyss hade lämnat sina barn på Odlarens förskola eller British junior. Det berättade trafikpolisen Anneli Ruuska i tisdagens EK/ST (24/11). 

Enligt Ruuska körde de flesta av fortkörarna i 40 kilometer i timmen, trots att det är en 30-väg. Den värsta föraren körde så fort som i 49 kilometer. 

Det är ingen nyhet att det finns föräldrar som kör för fort när de lämnat av barnen på skolan. Men det blir särskilt påtagligt under coronpandemin då lämning och hämtning i bil uppmuntras, för att minska trängseln i kollektivtrafiken. 

Tidsvinsterna att köra några kilometer i timmen för fort är små. Föräldrar borde förstå bättre, i synnerhet när det trafikfarliga beteendet pågår utanför de skolor där de har sina egna barn.

Hastighetsbegränsningar är inte rekommendationer. Folk kan inte välja och vraka vilka trafikregler de ska följa. Reglerna finns där för att skydda människor. 

Tiden som går från att du ser en fara till att du trampar på bromsen kallas reaktionstid. De flesta har en reaktionstid på ungefär en sekund. Det avstånd som en bil lägger bakom sig under den sekunden kallas reaktionsträcka. Från att du börjat bromsa till att bilen står stilla kallas för bromssträcka.

En bil som kör 30 kilometer i timmen har en reaktionssträcka som är lite längre än 8 meter. Bromssträckan är då omkring 5 meter. Den totala stoppsträckan är 13 meter lång. För en bil som rör sig i 40 kilometer i timmen är motsvarande distans lite längre än 19 meter. 

Bilar som kör i 50 har en stoppsträcka på 27 meter. Hälften av det är reaktionssträcka. Är föraren inte redo för att bromsa eller är trött kan den sträckan bli mycket längre.

Sannolikheten att en gångtrafikant dör av att bli påkörd ökar dessutom drastiskt med högre hastigheter. För den som blir påkörd av en bil som kör 50 kilometer i timmen ligger risken för att dö vid en krock på 80 procent. För den som blir påkörd av ett fordon som kör i 30 ligger dödligheten på 10 procent. 

Det finns skäl att vara särskilt försiktig utanför skolor. Barn kan vara spontana och lekfulla. Till det hör att barn som inte nått tonåren har svårt att bedöma avstånd och höra varifrån ljud kommer. 

Därför måste vuxenvärlden ta sitt ansvar. Ska du köra bil så planerar du din körning och lämnar hemmet i god tid. Håll hastigheten och var särskilt uppmärksam där det kan finnas barn. 

Varje år blir ett antal barn i Sverige påkörda utanför skolor. Se till att du inte blir en av dessa bilförare.

Läs mer om