Om Black Friday gynnar centrumhandeln i små och medelstora städer är det bara att tacka och ta emot. Däremot löser inte enstaka temadagar näringsidkarnas grundproblem: minskad centrumhandel, som i sin tur har naturliga förklaringar.
Allt fler föredrar att handla på nätet, där priserna ofta är lägre och man kan beställa varor dygnet runt, och i köpcenter utanför stadskärnorna, där allt från affärer och kaféer till toaletter och parkeringsplatser finns samlat i en bekväm inomhusmiljö. Det är därför butik efter butik slår igen i centrala lägen i hela landet. Exempelvis motiverade regionchefen för Brothers i början av året nedläggningen av centrumbutiken i Eskilstuna med att lönsamheten varit alldeles för låg, framför allt om man jämförde med butiken i Tuna Park.
Men förändringarna i människors shoppingbeteende betyder inte att det är en naturlag att centralt belägna lokaler ska stå tomma. Många kommuner, exempelvis Katrineholm och Eskilstuna, kan göra betydligt mer för att förtäta stadskärnorna, så att centrumbefolkningen växer.
Vidare kan stadsmiljön ofta bli mer attraktiv genom att kommunen, fastighetsägarna och handlarna hjälps åt. Exempelvis genom att göra städerna mer gång- och cykelvänliga, samtidigt som man hittar smarta lösningar för tillgängligheten med bil.
För det går aldrig att komma ifrån att en förutsättning för ett levande centrum är att människor vill vara där. Samtidigt kommer centrum aldrig att bli levande om inte människor i närområdet aktivt väljer att handla där, vilket nätverket Sveriges centrumutvecklare understryker.
I kampanjen "Local is the new black", som lanserades inför Black Friday och som både Eskilstuna och Katrineholm anslutit sig till, vill nätverket bland annat lyfta fram de lokala butikernas betydelse för att bevara levande stadskärnor. I praktiken betyder det att man betonar konsumentmakten – handla i butiker som du vill bevara – eftersom många säger sig vilja ha lokal handel, utan att för den sakens skull handla lokalt.
Det är ett rimligt påpekande, och i takt med att allt fler har allt mer pengar att röra sig med, finns det ingen motsättning mellan handel på nätet, i köpcenter och kring stadskärnor. Däremot behöver det inte nödvändigtvis vara samma sorts handel överallt.
Fastighetsägarnas senaste kartläggning, Cityklimatet, visar att omsättningen i svenska stadskärnor ökar för bland annat dagligvaruhandeln och restaurangsektorn. När kläder flyttar ut, flyttar alltså kaféer och mataffärer in, vilket inte behöver vara av ondo, då det inte finns något egenvärde i att människor handlar sina tröjor, skor och mobiltelefoner mitt i stan, om de föredrar att beställa varor online.
Det kommer ändå aldrig att gå att ses för en fika på nätet.