Dimmiga Àgare hör inte hemma i svensk skola

Internationella Engelska Skolan har funnits i Eskilstuna sedan 2006.

Internationella Engelska Skolan har funnits i Eskilstuna sedan 2006.

Foto: Mikael Andersson

Ledare2021-06-17 21:07
Detta Àr en ledare. Eskilstuna-Kuriren Àr en liberal tidning.

Folk mÄste veta vem som Àger och styr vÄra skolor. Det Àr en frÄga om anvÀndning av skattepengar och demokratisk insyn. Att det har tagit Skolinspektionen Ätta mÄnader att reda ut ÀgarförhÄllandena för Internationella Engelska skolan (IES) Àr dÀrför inte rimligt.

Skolan grundades i Sverige pĂ„ 1990-talet av Barbara Bergström. Sedan dess har koncernen vuxit. I Eskilstuna etablerades den 2006. NĂ„gra Ă„r senare sĂ„lde Bergström 75 procent av skolan till ett amerikanskt riskkapitalbolag som förra Ă„ret sĂ„lde vidare sina sista andelar. I oktober började Skolinspektionen leta efter de nya Ă€garna för att kunna bedöma deras lĂ€mplighet som huvudmĂ€n. 

Men Ànnu har inte myndigheten fÄtt rÀtsida pÄ allt, det berÀttade Aftonbladet i veckan. PÄ myndighetens skiss över Àgarna finns grundaren Barbara Bergström och hennes make Hans Bergström, tidigare chefredaktör för Dagens Nyheter. Andra Àr fonden Paradigm Capital med huvudkontor i Luxemburg som tidigare tjÀnat pengar pÄ biltvÀttar. Andra Àr en mexikansk medborgare som sÀljer naturgas, en brittisk börsmÀklare med flera.

Aftonbladets granskning vÀcker frÄgor om hur mycket IES bryr som om vem som Àger skolan. Skolans ordförande Carola Lemne sÀger sig inte kÀnna till alla Àgare och har ingen kontakt med dem. Inte heller tror hon att nÄgon i hennes skola vet. Dessutom Àr det Skolinspektionen som behövt borra i Àgarskapet trots att skollagen sÀger att det Àr skolan som ska presentera förÀndrade ÀgarförhÄllanden.

Tanken kan inte vara att Skolinspektionen ska lĂ€gga stora mĂ€ngder resurser för att hitta Ă€garna. Myndigheten bör sĂ„klart ocksĂ„ grĂ€va en del sĂ„ att det inte göms nĂ„got olĂ€mpligt i de komplicerade Ă€garstrukturerna. Men utgĂ„ngspunkten mĂ„ste vara att alla papper ligger klart och redo för granskning pĂ„ myndighetens bord nĂ€r prövning av lĂ€mplighet ska ske. Även nĂ€r Ă€garna Ă€r utomlands.

Det finns inget som tyder pĂ„ att det Ă€r sĂ„ i detta fall, men det finns en risk att exempelvis politiska extremister och kriminella kan gömma sig i sĂ„ hĂ€r komplicerade Ă€garstrukturer. SĂ„dant bör inte svenska skattepengar gĂ„ till. 

Engagemanget frÄn Àgarna verkar inte heller vara stort. Det tycks handla om ett inte sÀrskilt aktivt Àgande dÀr syftet enbart Àr avkastning pÄ investerat kapital. Det stÀrker argumenten för att sÀnka skolpengen till friskolorna i relation till de kommunala skolorna. Friskolor kan i dag sÀtta eget tak för antalet elever. Kommuner mÄste dÀremot alltid kunna ta emot nya. Komunnala skolor mÄste dÀremot vara beredda pÄ att ta emot alla barn som bor nÀra skolan. Det innebÀr större utgifter för kommunen och Àr en konkurrensfördel för friskolorna som kan hÄlla nere utgifterna.

Tanken Àr att friskolor ska drivas av engagerade mÀnniskor som finns i privat sektor och civilsamhÀlle. De ska erbjuda kunskap och erfarenhet som annars kanske inte finns i kommunerna. DÄ kan det inte fungera sÄ hÀr.