Förra veckans vattenläcka kan ses som ett stresstest på Eskilstuna kommuns krisberedskap för dricksvattenförsörjningen och det var en övning som visade att det finns flera uppenbara brister.
- Det tog nästan åtta timmar för Eskilstuna energi och miljö (EEM)och kommunen att informera kommuninvånarna om läckan.
- Informationen fanns bara på svenska – inte på andra språk – inte ens finska.
- Alla invånare som berördes av rekommendationen nåddes inte.
Varför det tog så lång tid att få ut informationen, berodde enligt den tillförordnade VA-chefen på EEM, Andreas Bander, på att företaget bedömde att läckan inte var av akut karaktär och att kokningsrekommendation därför främst var en försiktighetsåtgärd.
En bedömning, även om den är välgrundad, baseras ändå på ett visst mått osäkerhet. De ansvariga för krishanteringen valde alltså medvetet att spela med Eskilstunabornas hälsa när man avvaktade.
För EEM visste inte om det kommit in bakterier eller parasiter i vattnet. Så varför valde man att vänta? Hade det inte varit bättre att ta det säkra före det osäkra och larmat så fort som möjligt? De sena besked bidrog till att skapa oro bland de som druckit vatten under dagen. Som krishanterare får man helt enkelt inte framstå som loj.
Och hur snabbt kan EEM och kommunen få ut ett meddelande om det är riktigt bråttom. Om Eskilstunas dricksvatten exempelvis förorenas genom ett sabotage?
I år har det rapporterats om misstänkta sabotageförsök mot två dricksvattenanläggningar, en i Leksand och en i Bollnäs. Enbart i Västra Götaland och Halland registrerar polisen ett brott var femte dag mot dricksvattenanläggningar (DN 1/12).
Eskilstuna är en stad med många invånare från andra länder. 2018 erbjöd kommunen exempelvis modersmålsundervisning i skolorna på ett trettiotal språk. Vanligast var undervisning på finska, arabiska somaliska, dari och tigrinja.
Men informationen gick inte ut på något av dessa språk. När tidningen testade översättningsfunktionen på EEM:s webbsida fungerade den inte. Informationen nådde inte fram eller i vart fall försenades den till ett antal personer.
Det skulle också vara intressant att få reda på varför inte EEM gjorde mer för att få ut informationen om vattenläckan i fler kanaler? Det går exempelvis att använda sig av ett så kallat myndighetsmeddelande. Då går informationen ut via radions P4 och man kan också skicka ut sms till alla som har sitt nummer kopplat till en adress i de berörda områdena.
Varför övervägde man inte denna möjlighet? Var det åter för att man bedömde, utan att veta säkert, att det inte var någon större fara?
Det finns även andra frågor som getts tämligen intetsägande svar. Ett är varför EEM inte valde att placera ut mobila vattentankar. Svaret som, Andreas Bander, gett tidningen är att det berodde på att det inte hade skett "något avbrott i vattenutbudet".
Men så resonerar inte alla kommuner. När rekommendationer att koka vattnet gått ut har de valt att ställa ut vattentankar och förse särskilt känsliga verksamheter, exempelvis äldreboenden, med rent och friskt vatten.
Varför gjorde inte Eskilstuna samma sak den här gången?
Dricksvattenförsörjningen är en viktig del av det kommunala ansvaret för det civila försvaret. Eller som Livsmedelsverket och Försvarshögskolan konstaterade i en gemensam broschyr (2022): ”Vår motståndskraft är till stor del beroende av att samhällsviktiga verksamheter fungerar, till exempel. dricksvatten- och livsmedelsförsörjning och energiförsörjning.”
Men i Eskilstuna finns, inte en formellt beslutad nödvattenplan. Den beräknades ha varit klar redan 2022 enligt ett svar på en motion som ledamoten Erika Rydja Sandvik (L) lämnade in till kommunfullmäktige samma år.
Men annat kom emellan. Kommunen har prioriterat andra krisberedskaps- och totalförsvarsfrågor, säger kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) till tidningen och lovar nu att planen ska vara klar nästa år. ”Allt annat är oacceptabelt,” slår han fast.
Jansson säger också att den del av planen som rör EEM är klar och att man i praktiken arbetar utifrån den
Både Andreas Bander och Jimmy Jansson framhåller också att man vet vad man ska göra när det blir problem med vattnet och när det blir kris. Man har genomfört övningar.
Men förra veckans stresstest visar att det finns luckor i planen. Inte minst finns det betydligt mer att göra för att nå ut med relevant information på flera språk till alla Eskilstunabor så snabbt det bara går.