På tisdagen kom beskedet att Västerås flygplats läggs ner. De tongivande partierna i kommunen har fått nog av de årliga underskotten som förra året landade på 23 miljoner minus. Eller 140 miljoner om man lägger ihop de fyra senaste åren.
Vad betyder nedläggningen för Västerås? När det gäller näringslivet: inte så mycket, enligt kommunens näringslivsdirektör Eva Lilja, som för övrigt har haft samma befattning i Eskilstuna. Till SVT säger hon att flygplatsen inte har haft någon betydelse alls för affärsresandet.
Desto större roll har den för flygskoleverksamheten. Men flygplatsen används även för ambulans- och brandflyg. Hur det blir med allt detta är oklart, samtidigt som det är svårt att motivera en subvention med tiotals miljoner årligen ur kommunkassan. Och det är väl den främsta effekten för Västerås stad – mindre pengar för att täppa till det ekonomiska hålet i flygplatsen betyder mer pengar till övrig kommunal verksamhet.
Vad innebär då en nedlagd flygplats i Västerås för Eskilstuna? Den omedelbara effekten är oklar. Om allt privat- och skolflyg försvinner från Västerås kan en del kanske lockas till Kjula flygfält. Men det är inte så att de verksamheterna saknar alternativ i en flygfältstät region.
Det kommersiella passagerarflyget flyttar i sin tur till andra flygplatser eller försvinner. En hel del flyg lever just på att skattebetalarna tar en del av kostnaderna, samtidigt som allt fler politiker tröttnar på att hålla flyget under armarna.
Det råder stenhård konkurrens på flygmarknaden. Under förra året minskade flygresandet, framför allt inrikes men även utrikesflyget backade. I Mälardalsregionen försvann resenärer nästan överallt.
Förutom i Västerås minskade flygandet från och till Arlanda, Bromma, Linköping, Norrköping och Örebro flygplatser. Bara Skavsta hade en ökning. Men även den flygplatsen kommer att följa efter de övriga om det irländska flygbolaget lämnar i år som det var sagt.
Trots denna bakgrund håller Eskilstunas politiska majoritet liv i idén att bygga ut Kjula flygfält till en internationell flygplats – med hjälp av en företagsgrupp som ingen i beslutande ställning i Eskilstuna har varit i direktkontakt med och en tysk bank som inte existerar. Och detta ska göras utan att flygsatsningen ska kosta kommuninvånarna mer än vad den redan har gjort. Det är inte seriöst.