I tisdags morse hade polisen trafikkontroll i Malmköping, av det slag som är mer personalkrävande. Resultat för trafiksäkerheten blev det också. Inom en kvart fick en alkoholpåverkad förare blåsa och togs med till polisstationen.
Den notisen i tidningen och artikeln om att det blir fler fartkameror i länet handlar om två sidor av samma sak. Med kamerorna kan delar av polisens trafikkontroller övertas av teknik. Handläggningen av de böter som döms ut kan skötas av administrativ personal.
Det behövs fler poliser, och samtidigt är det svårt att få så många lämpliga sökande att det utökade antalet platser i polisutbildningen kan fyllas. Den som möjligen tycker att det är jobbigt med fartkontroller i allmänhet och kameror i synnerhet bör tänka på att tekniken här inte bara är till för att göra trafiken säkrare.
Den frigör också resurser till sådana delar av brottsbekämpningen som är mycket arbetskrävande.
De som i politiken gärna vill tala högst om mer och effektivare polisarbete tycks emellanåt få tunghäfta när det gäller kamerornas fördelar. De borde faktiskt ta sig tid att både berömma och försvara det samarbete som Trafikverket, Polisen och Åklagarmyndigheten har för att bygga ut kamerakontrollerna av hastighetsgränser.
Så sker även i många andra län än Sörmland.
Det innebär inte att kontroller med poliser och bilar ute på vägarna är överflödiga. Men de resurser som läggs på detta bör tack vare kamerorna kunna riktas mer effektivt mot platser och klockslag där kontrollerna får mer verkan mot onykterhet vid ratten, liksom mot yrkeskriminellas framfart med narkotika, stöldgods eller vapen.
Sätts kameror upp på rätt ställen? Något jag sett själv genom bilrutan är i alla fall att vid Läppe, på vägen från Katrineholm och Vingåker mot Närke, kan kameror som tillkommer verkligen göra nytta.